Pětina podnikatelů očekává i letos od účetních vylepšení závěrky

13.02.2013 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 13. února (ČTK) - Morálka podnikatelů se výrazně nezlepšuje, ti nadále přikrášlují své finanční výsledky. Na 21 procent podnikatelů v ČR očekává letos od svých účetních vylepšení účetní závěrky. To je meziročně o procentní bod méně než loni. Vyplynulo to z pravidelné ankety Komory certifikovaných účetních. Potenciálně účelově pozměněnou účetní závěrku tak může mít asi 200.000 firem.

Počet účetních úprav typu 'zvýšení ziskovosti' tvoří téměř 79 procent kreativních zásahů do účetní závěrky. Loni představovalo umělé zvýšení ziskovosti 87,3 procenta těchto úprav.

Ankety se zúčastnilo 314 respondentů z řad členů Komory certifikovaných účetních, která sdružuje odborníky na účetnictví, daně i podnikové finance. Podle jejich názoru se vedle ziskovosti často přikrášluje i zadluženost firmy. Tu si 'snížilo' o dva procentní body více firem než před rokem, celkem 17,5 procenta. Navenek se tedy jako méně zadlužený subjekt potenciálně tváří až kolem 30.000 firem registrovaných v ČR.

Mezi další časté úpravy patří optimalizace daňové ztráty, rozpočtových ukazatelů nebo vylepšení rozboru výsledků hospodaření.

Jasně se podle komory potvrzuje předpoklad, že účetní závěrku lze zčásti záměrně zkreslovat. Jde hlavně o údaje v rozvaze a ve výkazu zisku a ztrát. Jediný výkaz, který nejde nijak upravit, a tedy ani přikrášlit, je cashflow, což je přehled o peněžních tocích. "Je paradoxem, že právě tento výkaz není dle zákona o účetnictví povinnou součástí účetní závěrky podnikatelů," uvedla předsedkyně komory Alice Šrámková

Česká legislativa podle ní nedisponuje dostatečnými nástroji, aby zabránila zkreslování účetní závěrky firem. O tom je rovněž přesvědčeno téměř 68 procent respondentů ankety komory.

"V době trvajícího ekonomického poklesu si můžeme snahu o vylepšení výsledků vysvětlit i kariérními důvody manažerů, a samozřejmě také dostupností financí u bank nebo investorů. Vnější tlak na firmy nepolevuje. Logicky tak trvá snaha o vylepšení obrázku jejich komerční úspěšnosti," doplnila místopředsedkyně komory Dita Chrastilová.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK