Novela zákona částečně přejímá ustanovení nové evropské směrnice a z části reaguje na tuzemské zkušenosti s provozováním taxislužeb. "Nová úprava reaguje jednak na požadavky praxe, jednak na požadavky kontrolních orgánů a také samotných uživatelů taxislužby, to znamená nás všech, kteří jsme kdy taxíkem cestovali," řekl již dříve ministr dopravy Zbyněk Stanjura (ODS). Podle poslance Stanislava Humla (ČSSD) zapracovává tato novela dřívější podněty, které vzešly mimo jiné z hlavního města Prahy, a kladně ji hodnotí i profesní organizace.
Poslanci v novele schválili také rozšíření pravomocí obecní policie, která bude moci kontrolovat, zda je vozidlo taxislužby vybaveno a označeno v souladu se zákonem. Řidiči taxíků budou mít povinnost jim tuto kontrolu umožnit. Sněmovna také schválila pozměňovací návrh Václava Baštýře (ODS), který ruší možnost ukládat zákaz činnosti za to, že řidič nedodržuje stanovené přestávky, dobu řízení a odpočinku.
Podle ministerstva dopravy se nyní řada dopravců schovává za nedostatečně legislativně ukotvený pojem příležitostné osobní silniční dopravy, protože v tomto režimu platí mnohem méně přísná pravidla. Tito dopravci dosud nemusí například dodržovat maximální cenu jízdného, nemusí mít vozidlo označené jako taxi a vybavené taxametrem.
Zjednoduší se například evidování vozidel taxislužby, do evidence nově přibudou i vozidla příležitostné přepravy a jednodušší má být i vydávání průkazů řidiče taxislužby. Nově budou vydávány přímo šoférům, a nikoliv jejich zaměstnavatelům. V současnosti totiž někteří řidiči mají několik průkazů u různých taxislužeb.
Novela se týká i takzvaného drink servisu. Vyjasňuje postavení této služby, tedy odvozu podnapilých řidičů jejich auty.