Potravináři chtějí značení obsahu nebalených potravin

13.02.2013 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 13. února (ČTK) - Potravinářská komora chce, aby obchodníci při pultovém prodeji nebalených potravin museli povinně označovat podíl hlavní složky výrobku, například obsah masa v prodávaném salámu či párcích. Potravináři zároveň chtějí prosadit povinné označování jména a země původu výrobce na pultech. V rozhovoru pro ČTK to uvedl prezident komory Miroslav Toman. Návrh má podle něj být součástí velké novely zákona o potravinách, kterou loni na podzim představilo ministerstvo zemědělství (MZe).

Při pultovém prodeji lahůdek či masných výrobků nemají v současnosti obchodníci povinnost uvádět složení prodávaných produktů, které u balených potravin bývá deklarováno na obalech. To je podle Tomana špatně. Potravináři proto chtějí uzákonit povinnost uvádění podílu hlavní složky výrobku, kterou by například u masného výrobku mělo být maso.

"Jestliže někdo vyrábí salám z masa, aby tam bylo napsáno, že obsahuje 60 nebo 80 procent masa. Jestliže tam bude 60 nebo 80 procent sóji, tak aby tam bylo uvedeno, že hlavní složka je sója," upřesnil představu výrobců Toman. U potraviny nabízených v pultovém prodeji podle návrhu potravinářů mělo být do budoucna povinně označováno, kdo produkt vyrobil a z jaké země výrobek pochází. Tato povinnost v současnosti v Česku na základě předpisů EU platí pouze u některých potravin, například u ovoce a zeleniny.

Ministerstvo zemědělství (MZe) chystá největší změnu potravinového práva za 15 let. Navržená novelizace dvou zákonů mimo jiné rozšiřuje kontrolní kompetence resortu i na oblast veřejného stravování. Zároveň by měly vzrůst postihy za klamání při prodeji potravin.

Potravináři již delší čas upozorňují, že tlak na nízké ceny jejich výrobků ze strany obchodníků je nutí k nahrazování dražší složky levnějšími. Dražší kvalitní výrobky podle něj narážejí na cenové požadavky obchodních řetězců a často se kvůli tomu nedostanou na regály supermarketů. Výrobci potravin proto zvažují možnost otevření vlastních prodejen, kde by sami prodávali kvalitní tuzemské výrobky.

"Hledáme možnost a uvažujeme o založení vlastní sítě prodejen," řekl ČTK Toman. "Je to ve stádiu úvah," dodal. Potravinářské firmy podle něj v současné době jednají například o tom, jak by síť vypadala, zda by jejími vlastníky byli členové Potravinářské komory, zda by šlo o franšízu či dceřinou společnost Potravinářské komory. "Je to otázka debaty," uzavřel šéf potravinářů.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK