Rychlá expanze hypermarketových prodejen k sobě přitahuje stále více nakupujících. Už 46 procent českých domácností utratí největší část svých výdajů za potraviny právě v hypermarketech. Diskonty naopak zaznamenaly v meziročním srovnání výrazný pokles a dostaly se na nejnižší úroveň preferencí od roku 2002. Zatímco v roce 2010 je preferovala čtvrtina Čechů, loni jen 18 procent.
Češi se v době krize víc orientují na kvalitu. "Když mají šetřit, tak mnohem víc přemýšlí za co své peníze utratí. Před levným zbožím v diskontech preferují zlevněné značkové zboží v hypermarketech," řekl ČTK Pavel Cabal z Incoma GfK.
Češi tak stále víc slyší na slevy. Na vypjatě konkurenčním trhu jsou pořád hlavním nástrojem pro přilákání zákazníků promoce. Třetí rok za sebou roste podíl domácností, které nakupují podle letáků. Loni jich bylo 37 procent. Už 11 procent českých rodin si prohlíží elektronické letáky řetězců na internetu. V akční slevě se v ČR prodává přes 40 procent veškerého rychloobrátkového zboží.
Právě slevové akce hypermarketů tlačí na diskonty, které přicházejí o zákazníky. "Dopady silného promočního marketingu jsou do jisté míry paradoxní. Není to jen stagnace či pokles diskontních prodejen v době, která se vyznačuje rostoucím zájmem o dobrou cenu zboží. Současně s rostoucí popularitou akčního zboží klesá i zájem o privátní značky řetězců, které jsou také většinově vnímané jako levné," dodal Cabal.
Od roku 2012 podle studie mírně klesá podíl zákazníků, kteří běžně nakupují privátní značky. Letos jejich pravidelný nákup uvádí jen 15 procent respondentů, což je nejméně za celé sledované období od roku 2007.
V posledních několika letech také klesá velikost průměrného nákupu. Češi utrácejí při jedné návštěvě prodejny potravin stále méně, a to se týká všech formátů: hypermarketů, diskontů, supermarketů i malých prodejen. Častěji také nechávají auto doma a jdou do obchodu pěšky.