"Pro letošní rok očekáváme nárůst obratů e-komerce o 4,5 miliardy korun na zhruba 48 miliard Kč jen v segmentu zboží," řekl ČTK výkonný ředitel asociace Jan Vetyška. Kromě největších e-shopů by se na růstu měla podílet i dvacítka dalších významných online obchodů se specializovaným zbožím.
Za rostoucími online tržbami stojí podle Vetyšky především stále se zvětšující sortiment, který si Češi mohou pořídit na internetu. Již to není pouze televize či pračka jako v minulosti. Nyní je už možné na webu zakoupit prakticky veškeré zboží včetně zboží denní spotřeby.
"Bude jistě velmi zajímavé také sledovat úspěšnost prodeje potravin po internetu, jejichž průkopníkem je Tesco a na který chtějí navázat i další velcí hráči v této oblasti," dodal Vetyška.
Loni uvedlo deset procent respondentů v průzkumu asociace, že na internetu nakupují alespoň jednou týdně. Jednou za čtvrt roku pak nakoupí již 62 procent internetových zákazníků. Praktický každý uživatel internetu v České republice má už zkušenost s online nákupem.
Roste také podíl zákazníků, kteří si zboží pořizují po internetu pravidelně. Zatímco v roce 2010 pět a více online nákupů za rok pořídilo 47 procent uživatelů internetu, v roce 2012 to bylo již 52 procent. Nákupy se stále více přesunují z obchodů k počítačům a Češi se již dávno nebojí na internetu nakupovat.
Největší zájem bude letos na internetu podle asociace stejně jako loni o počítače, mobily, elektroniku nebo potřeby pro domácnost. "Stále populárnější je ale i móda, ať již oblečení nebo obuv a doplňky, velmi oblíbené jsou také parfémy a kosmetika či drogerie," dodal Vetyška.
Mezi službami jsou populární vstupenky, letenky a zájezdy, stále častěji také dochází k elektronickému uzavírání smluv o pojistném nebo služeb operátorů mobilních telefonických sítí. Díky růstu počtu chytrých mobilů a tabletů neustále roste počet nákupů softwarových aplikací a nebo také nákup online novin či časopisů a e-knih.
Obrat internetových prodejů se za deset let zvětšil čtyřicetkrát. Internetoví prodejci ukrajují stále větší podíl z maloobchodních tržeb, v kamenných prodejnách se ale stále ještě prodá drtivá většina zboží. Přes e-shopy se v Česku loni prodalo pět až šest procent veškerého zboží.