Plánované opravy v hodnotě 4,6 miliardy korun jsou okamžitě připravené k vypisování tendrů, sdělila ČTK mluvčí ŘSD Martina Vápeníková. Uvést silnice v Česku do ideálního stavu si ale vyžádá daleko větší investice. Jen do rychlostních silnic a silnic první třídy by podle odhadů ŘSD na základě údajů z takzvaného zásobníku oprav muselo být investováno minimálně 11,3 miliardy korun.
Kolik peněz by bylo potřeba pro odstranění všech škod na dálnicích, ŘSD neuvedlo. Samotná modernizace dálnice D1, jejíž první část má začít letos a trvat má do konce roku 2018, si podle odhadů ministerstva dopravy vyžádá bezmála 15 miliard korun.
Peníze, které má ředitelství pro letošní rok k dispozici, na všechny připravené opravy nestačí. Rozpočet ŘSD pro letošní rok počítá s 3,28 miliardy korun pro opravu silnic a 650 milionů pro opravy dálnic. Chybějící peníze se podle Vápeníkové ŘSD pokusí získat prostřednictvím mimořádného rozpočtového opatření, což je forma, kterou stát chybějící peníze na financování nutných oprav využívá dlouhodobě.
I kdyby se množství peněz přitékajících do dopravní infrastruktury masivně zvýšilo, není možné ročně na opravách proinvestovat více než šest miliard korun, upozornila Vápeníková. Větší množství stavebních prací a s nimi spojených uzavírek by nezvládla tuzemská silniční síť a vznikl by dopravní kolaps. Navíc není dostatek připravených projektů.
Jednou z největších letošních oprav a zároveň největší akcí ve Středočeském kraji je výměna povrchu R7 mezi Slaným a Prahou. To, že je R7 dlouhodobě v neutěšeném stavu, ŘSD připouští. Podle Vápeníkové se ale teprve letos podařilo sehnat peníze na její komplexní opravu. Ta by podle předběžných odhadů měla vyjít na 100 milionů korun. "Tato zima ukázala, že je to skutečně třeba, protože ve dnech, kdy se střídalo prudké mrznutí a tání, se přes noc objevovalo tolik výtluků, že bylo nutné zcela uzavřít jeden z jízdních pruhů," doplnila Vápeníková.