MD chce případný nový tendr na trať přes Krnov co nejdříve

19.02.2013 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 19. února (ČTK) - Spojení Olomouce a Ostravy severní trasou přes Krnov zůstává podle ministerstva dopravy první dálkovou tratí, na kterou by měl vyjet osobní dopravce vybraný ve výběrovém řízení. Prioritou liberalizace tuzemské železnice je toto spojení i přesto, že současnému tendru hrozí zrušení. Jeden ze dvou uchazečů o provoz na trati, společnost Arriva, totiž podle ministerstva nesplnil podmínky soutěže. Pokud úřad soutěž nakonec zruší, mělo by se nové výběrové řízení vypsat co nejdříve, řekl dnes ČTK mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Nejnižší nabídku v současném tendru na provozování osobní železniční dopravy mezi Ostravou a Olomoucí přes Krnov podala společnost RegioJet. Má proto největší důvod požadovat co nejrychlejší opětovné vypsání tendru. Pokud by v novém tendru zvítězila do konce letošního roku, což podle jejího majitele Radima Jančury stále lze stihnout, zvládne na trať vyjet v plánovaném termínu, kterým je konec roku 2014. Obdobně má šanci i druhý soukromý dopravce, který se o provoz na trati uchází, britská Arriva.

Naopak státním Českým drahám by rychlé vypsání nového tendru způsobilo potíže. Případného nového výběrového řízení by se firma zúčastnila, do nynějšího tendru se nepřihlásila, protože si nestihla zajistit požadované nové vlaky. Národní dopravce musí na rozdíl od soukromníků vypisovat na dodávky vozidel veřejnou soutěž, což je dlouhý a náročný proces. Lhůta pro vypsání výběrového řízení je minimálně sto dní, uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. K tomu je nutné přičíst dobu, během které bude vznikat dokumentace pro toto výběrové řízení, a další čas zabere, než se sejde dozorčí rada, která musí kontrakt schválit.

Podle konzultanta a dopravního experta Emanuela Šípa by úřad při opětovném vypsání soutěže měl z tendru odstranit některé dílčí nedostatky, například špatně rozvržený oběh vozidel, kvůli kterému by vlaky zbytečně dlouho stály v cílových stanicích. Především by ale prý ministerstvo mělo poskytnout všem dopravcům detailní informace o počtech a struktuře cestujících. Na to si v minulosti stěžovala například společnost Abellio vlastněná Nizozemskými drahami, která původně vstup do tendru avizovala, ale nakonec se nepřihlásila. Vadilo jí právě to, že složení cestujících znají pouze České dráhy, které v současnosti provoz na trati zajišťují.

Současnému tendru hrozí zrušení kvůli tomu, že jeden z uchazečů, společnost Arriva, podle ministerstva dopravy nesplnil podmínku dvou zaměstnanců disponujících patřičným vzděláním a praxí v oboru řízení železniční dopravy. Pokud by byla Arriva nakonec z tendru vyřazena, zbyla by jediná nabídka RegioJetu a ministerstvo by podle zákona o veřejných zakázkách nemohlo výběrové řízení dokončit.

Ministerstvo dopravy už dříve uvedlo, že bude v otevírání trhu pokračovat i přes komplikace v soutěži, která měla být pro budoucí vstup soukromníků na ostatní tratě vzorem. Je ale možné, že si současné komplikace vyžádají zpoždění původního harmonogramu, připustil Neřold. O změnách v harmonogramu nyní bude úřad jednat s dopravci a dalšími partnery a během několika měsíců novou podobu materiálu představí vládě, dodal mluvčí.

Původní harmonogram, podle kterého měli na železniční tratě vstupovat noví osobní dopravci (podle roků, pro které platí jízdní řády) Název trati termín R 27: Ostrava - Opava - Krnov- Olomouc 2014/2015 R 14: Liberec - Pardubice 2014/2015 R 15: Liberec - Ústí nad Labem 2014/2015 R 16: Plzeň - Most 2014/2015 R 20: Praha - Roudnice n. L. - Ústí n.L. - Děčín 2015/2016 R 5: Praha - Ústí n.L. - Karlovy Vary - Cheb 2015/2016 Ex 2 (R 18): Praha - Olomouc - Vsetín (- Slovensko) / Luhačovice 2015/2016 R 6: Praha - Plzeň - Klatovy 2016/2017 R 10: Praha - Hradec Králové 2016/2017 R 9: Praha - Havlíčkův Brod - Brno 2017/2018 R 19: Praha - Pardubice - Česká Třebová - Brno 2017/2018 R 21: Praha - Turnov - Tanvald 2018/2019 R 24: Praha - Kladno - Rakovník 2018/2019

Zdroj: Ministerstvo dopravy

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK