Provoz HCA skončí v dubnu. Cestovní kanceláře již měly v době oznámení konce HCA vytištěné katalogy a nasmlouvané kapacity. "Určitě jsou to desítky cestovních kanceláří, které s tím mohou mít potíže. Může to být velice nepříjemné pro spoustu subjektů. Vláda měla tuto věc více konzultovat. Rozhodnutí (o ukončení činnosti HCA) padlo v době, kdy už byly kontingenty (části sedačkové kapacity letadel) rozděleny," řekl ČTK marketingový ředitel největší české cestovní kanceláře Exim Tours Stanislav Zíma.
Rozhodnutí vlády ukončit činnost charterového dopravce Holidays Czech Airlines podle Jana Papeže z Asociace cestovních kanceláří ČR (ACKČR) silně poškodilo trh. "Je to od státu velice nekorektní jednání a může to znamenat v budoucnosti i žaloby na stát, pokud by ty cestovní kanceláře nenašly alternativy a měly finanční problémy," řekl ČTK Jan Papež. Ten ale předpokládá, že cestovky problém do léta vyřeší.
Některé cestovní kanceláře uvažují, že využijí služeb zahraničních charterových dopravců. "Menší cestovní kanceláře ale mají omezené finanční možnosti nasmlouvávat si zahraničního dopravce," uvedl analytik cestovního ruchu Jaromír Beránek ze společnosti Mag Consulting.
Podle tajemnice Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA) Kateřiny Petříčkové ale nejde o velký problém. "Samozřejmě jsou to komplikace, ale nedotkne se to nijak zásadně činnosti cestovních kanceláří," uvedla Petříčková.
O ukončení činnosti Holidays Czech Airlines, které vstoupily na trh charterové dopravy před třemi lety, rozhodla v prosinci vláda. Ministerstvo financí se na konci dopravce dohodlo s konkurenční leteckou společností Travel Service. Ta dříve podala, kvůli údajně podnákladovým cenám, proti státním aerolinkám žaloby v nichž požadovala až 2,7 miliardy korun. TS poté všechny žaloby proti ČSA stáhl.