O fúzi obou společností se spekulovalo už několik dní. Informace o ní byla podle agentury Reuters schována na čtvrté stránce čtvrtletní výsledkové zprávy Office Depot, podle agentury AP byla ale později stažena. Žádná z firem se k této informaci nevyjádřila a informovaný zdroj Reuters poté sdělil, že obě strany ještě k dohodě nedospěly.
Transakce by měla spojit dvojku a trojku amerického trhu kancelářského zařízení a vést ke konsolidaci celého sektoru. Roční hodnota tohoto trhu je asi 21 miliard dolarů a sektor je podle analytiků už dlouho přeplněný.
Pozici tradičních obchodníků s kancelářskými potřebami podkopávají internetoví prodejci v čele s Amazon.com a do segmentu expandují i obří diskontní řetězce Wal-Mart a Costco. Situace na trhu je tak stále obtížnější a Office Depot utrpěl v posledním čtvrtletí v důsledku poklesu severoamerického trhu čistou ztrátu.
Fúze se má odehrát prostřednictvím výměny akcií, Office Depot vydá nové akcie za každou akcii OfficeMax. Po dokončení transakce by měla mít správní rada Office Depot stejný počet členů z obou firem.
Office Depot, OfficeMax a Staples vznikly ve druhé polovině 80. let a byly jedněmi z průkopníků obřích prodejen, jejichž boom nastal v 90. letech. Nástup internetu ale tento trend zastavil a řada maloobchodních prodejců se začala přesunovat k menším formátům.
Staples má na americkém trhu kancelářského vybavení podíl téměř 40 procent proti 19,2 procenta u Office Depot a 15,7 procenta OfficeMax, uvádějí údaje firmy Euromonitor International. Analytici čekají, že antimonopolní úřady budou k této fúzi vzhledem ke změnám na trhu mnohem shovívavější než v 90. letech, kdy se jim nelíbil plán spojení mezi Office Depot a Staples.