"Dokončení nové továrny je dohodnuto na červen 2014. Poté se tam začnou stěhovat autobusy a trolejbusy," uvedl Šlajs. Předminulý týden představenstvo PMDP povolilo to, že se doplní o těžkou údržbu tramvají, na vědomí to vzali zastupitelé města. "Smlouva to umožňuje a Škodovka chce provoz vybavit technologií v hodnotě 15 milionů korun," uvedl. Nový závod chce opravovat i cizí tramvaje, nejen vozy PMDP.
Strojírny se budou podle loňské smlouvy s městem starat o vozový park po dobu 30 let. Kontrakt na údržbu a stavbu depa je za téměř 12 miliard Kč. Pokud by město postavilo depo a provádělo servis 30 let samo, stálo by ho to podle analýz radnice 14 miliard Kč. "Nižší cena už počítala s externími opravami tramvají. Navíc Škodovka dostává náhradní díly o 20 procent levněji než my a na stavbu továrny získala dotaci 430 milionů korun," uvedl Šlajs. Dopravnímu podniku navíc rostly náklady na servis o sedm procent ročně, kdežto nový závod garantuje městu jako majiteli PMDP trvalý růst "jen" o inflaci. Moderní továrna navíc hodně uspoří racionalizací oprav, dodal Šlajs.
Škoda Transportation převzala všech více než 200 zaměstnanců. Ještě dva roky musí respektovat platnou kolektivní smlouvu včetně mzdových nárůstů. "Ani po dvou letech neplánují propouštění, spíše stav zaměstnanců mírně zvýší," uvedl Šlajs. Škodovka chce totiž získat zakázky na opravy a údržbu tramvají od dalších dopravních podniků z ČR.
Technická základna oprav vozidel MHD vzniká od loňského podzimu na 12 hektarech, z čehož přes 4,5 hektaru bude zastřešeno a vybaveno technologiemi. "Od ledna jsme začali s výkonem servisu v prostorách dopravních podniků, za něž platíme nájem," uvedl generální ředitel plzeňských strojíren Josef Bernard. Plzeň bude platit 240 milionů Kč ročně za servis, dále bude hradit splátky za stavbu depa. Autobusové a trolejbusové depo v centru je v havarijním stavu a vozy se tam nevejdou.
Odpůrci dosud největšího kontraktu města loni argumentovali tím, že je příliš dlouhý. Upozorňovali na to, že takto rozsáhlý projekt partnerství veřejného a soukromého sektoru v zemi neexistuje.
Škodovka nabídla Plzni možnost zkrácení servisu na deset let a převedení nového depa na město už v roce 2017 bez nároku na další finanční kompenzace. "Je to možné, například, kdyby někdo dovodil nějaké riziko z toho, že budova není v jejich majetku," řekl Bernard.