Pražský dopravní podnik chtěl, aby Praha letos na metro D uvolnila 193 milionů korun. Společnost Metroprojekt, která připravuje projekt, žádala 136 milionů korun. Zastupitelé ale nakonec v městské pokladně žádné prostředky nenašli.
Peníze nemá ani dopravní podnik. Přesto podle Křístka usiluje o to, aby se práce nezastavily. "Měli bychom najít v rozpočtech alespoň nějaké prostředky, abychom mohli v přípravě pokračovat," uvedl ředitel. Rozsah prací je podle něj už nyní omezen na "minimální možnou míru". Podnik je mimo jiné vázán smlouvami, které není možné snadno vypovědět. Z prosincového materiálu, který schválila rada města, vyplývá, že případné zastavení prací by mohlo vyvrcholit soudními spory s dodavateli. Výše případných škod by byla značná, uvádí se v materiálu.
Praha chce najednou postavit asi osmikilometrový úsek Pankrác až Depo Písnice. Nedávno schválila úspornější variantu trasy, výstavba i provoz by se tím mohly o několik miliard zlevnit. Náklady by se měly pohybovat v rozmezí od 24,69 do 28,98 miliardy korun. Příprava projektu dosud stála asi 465 milionů korun. Praha by na stavbu chtěla získat v příštím programovacím období peníze z EU.
Projekt metra D má hotovou dokumentaci pro územní řízení a vloni na začátku listopadu získal souhlasné stanovisko v procesu posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA). Podle odhadů Metroprojektu by výstavba mohla začít v roce 2015.
Nová trasa D by měla měřit přes deset kilometrů a měla by obsloužit několik sídlišť v oblasti Krče, Lhotky, Libuše, Nových Dvorů a Písnice a další spádové oblasti. Odlehčit by měla lince C. Kromě úseku od Pankráce na jih se v budoucnu počítá s etapou mezi náměstím Míru a Pankrácí. Vznikla by tak dopravní varianta k Nuselskému mostu, který bude potřeba v budoucnu opravit.
Praha nyní staví také prodloužení metra A z Dejvické do Motola, které by mělo být hotové v roce 2014.