Praha musí letos na přípravu metra D sehnat 80 až 100 milionů

27.02.2013 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 27. února (ČTK) - Práce na přípravě nové trasy metra D do Písnice si letos vyžádá minimálně 80 až 100 milionů korun. Pokud Praha peníze nenajde, příprava projektu se bude muset zastavit. Zaznělo na dnešní tiskové konferenci, které se zúčastnil náměstek primátora Josef Nosek (ODS) a ředitel pražského dopravního podniku Milan Křístek. Ve schváleném rozpočtu metropole na příští rok ale na tyto účely žádné peníze nejsou.

Pražský dopravní podnik chtěl, aby Praha letos na metro D uvolnila 193 milionů korun. Společnost Metroprojekt, která připravuje projekt, žádala 136 milionů korun. Zastupitelé ale nakonec v městské pokladně žádné prostředky nenašli.

Peníze nemá ani dopravní podnik. Přesto podle Křístka usiluje o to, aby se práce nezastavily. "Měli bychom najít v rozpočtech alespoň nějaké prostředky, abychom mohli v přípravě pokračovat," uvedl ředitel. Rozsah prací je podle něj už nyní omezen na "minimální možnou míru". Podnik je mimo jiné vázán smlouvami, které není možné snadno vypovědět. Z prosincového materiálu, který schválila rada města, vyplývá, že případné zastavení prací by mohlo vyvrcholit soudními spory s dodavateli. Výše případných škod by byla značná, uvádí se v materiálu.

Praha chce najednou postavit asi osmikilometrový úsek Pankrác až Depo Písnice. Nedávno schválila úspornější variantu trasy, výstavba i provoz by se tím mohly o několik miliard zlevnit. Náklady by se měly pohybovat v rozmezí od 24,69 do 28,98 miliardy korun. Příprava projektu dosud stála asi 465 milionů korun. Praha by na stavbu chtěla získat v příštím programovacím období peníze z EU.

Projekt metra D má hotovou dokumentaci pro územní řízení a vloni na začátku listopadu získal souhlasné stanovisko v procesu posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA). Podle odhadů Metroprojektu by výstavba mohla začít v roce 2015.

Nová trasa D by měla měřit přes deset kilometrů a měla by obsloužit několik sídlišť v oblasti Krče, Lhotky, Libuše, Nových Dvorů a Písnice a další spádové oblasti. Odlehčit by měla lince C. Kromě úseku od Pankráce na jih se v budoucnu počítá s etapou mezi náměstím Míru a Pankrácí. Vznikla by tak dopravní varianta k Nuselskému mostu, který bude potřeba v budoucnu opravit.

Praha nyní staví také prodloužení metra A z Dejvické do Motola, které by mělo být hotové v roce 2014.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK