"Máme schválený tříletý plán investic, podle kterého se nyní řídíme. Letos tvoří základ investic logistika, kde nám jde o zachování celoplošné sítě, ale s podstatně větší efektivitou. V příštím roce to budou informační technologie a modernizace poboček," řekl Zatloukal. Zaměření na doručování balíků je podle něj logické, protože jde o jedinou část trhu klasických poštovních služeb, která roste.
Pošta svou logistickou síť zcela přebudovala. Její základ bude místo více než 500 menších distribučních míst tvořit 65 velkých dep, která budou zajišťovat rozvoz balíků a dalších zásilek v rámci spádových oblastí. Celkem 60 dep bude dokončeno letos.
Podnik rovněž letos pořídí pět třídicích strojů na balíkové zásilky pro důležité uzly, které zvýší třídicí kapacitu z 600 až na 10.000 balíků za hodinu. Stroje v celkové hodnotě 220 milionů korun mimo jiné umožňují video kódování balíků, měření jejich objemu a hmotnosti.
Novinkou v balíkových službách má být rozvoz bílé techniky, jako jsou ledničky nebo pračky, z internetových obchodů. K tomu může podnik využít kapacitu části vozů v průběhu dne, kdy nejsou vytíženy pravidelnou distribucí. Hmotnost doručovaných balíků se letos zvýšila z 30 na 50 kilogramů.
Pošta také postupně vybavuje své doručovatele kapesními přístroji PDA, které umožňují volání, jsou vybavené GPS anténami, čtečkou karet, čtečkou čárových kódů a tiskárnou. V případě nezastižení adresáta tak mohou přímo na místě vytisknout štítek s údajem o čase návštěvy doručovatele a výzvou k vyzvednutí zásilky na nejbližší pobočce. Nyní je užívá pět dep, od dubna budou nasazené celoplošně.
Podnik bude letos pokračovat v obnově vozového parku. Značná část ze zhruba 1200 pořizovaných vozidel bude na zemní plyn, včetně deseti velkých nákladních aut. "CNG se nám osvědčilo, protože mimo jiné přináší 40procentní úsporu nákladů na pohonné hmoty. Určitým hendikepem je nedostatek plnicích míst, který se ale postupně zlepšuje," dodal Zatloukal. Pošta podle něj distribučním společnostem navrhla, že by mohly budovat čerpací stanice na hranicích jejích pozemků. Ty by pak sloužily i veřejnosti.
Česká pošta loni hospodařila se ziskem zhruba 300 milionů korun. To je o 100 milionů více, než pro loňský rok plánovala, ale zhruba 120 milionů pod výsledkem roku 2011. Tržby se pohybovaly kolem 20 miliard Kč. Státní podnik provozuje zhruba 3200 poboček.