"Češi se podílí na mýtném 57 procenty, s výrazným odstupem a 12 procenty obsazují druhou příčku slovenští sousedé," uvedl David Čermák, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které síť dálnic a rychlostních silnic v Česku spravuje. Trvale ale roste podíl dopravců ze zemí východní Evropy na úkor tuzemských nebo například Němců. Důvodem je podle mluvčího mýtného systému Davida Šimoníka pravděpodobně rozdíl v ceně pracovní síly. Západní firmy si proto najímají speditéry ze zemí východní Evropy.
Podle Martina Felixe ze Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia stojí za postupným snižováním podílu tuzemských dopravců rovněž fakt, že české firmy častěji nakupují nové nízkoemisní kamiony, které kvůli ekologickým zvýhodněním platí za průjezd méně peněz. Tato ekologická zvýhodnění podle předběžných odhadů Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), který spravuje finance určené na rozvoj a správu komunikací, letos stát připraví o stovky milionů korun.
Meziroční propad ve výběrech mýtného se navíc podle statistik stále prohlubuje. Zatímco v prosinci minulého roku se vybralo jen o 2,36 procenta meziročně méně, v lednu už systém zaznamenal větší než čtyřprocentní propad a únor bude podle dosud neúplných čísel slabší zhruba o sedm procent.
Stát vybírá elektronické mýto na zhruba 1300 kilometrech převážně rychlostních komunikací. V elektronickém mýtném systému je zaregistrováno na 610.000 aktivních uživatelů, tedy držitelů palubních jednotek. Mýtné platí vozidla nad 12 tun a od roku 2010 také vozy nad 3,5 tuny, v roce 2011 přibyla zvýhodněná kategorie pro autobusy. Vloni stát na mýtném vybral rekordních 8,7 miliardy korun. Očekával ale mnohem větší výnos kolem deseti miliard korun.
Podíl plateb v procentech v českém mýtném systému podle původu dopravce 2007 2008 2009 2010 2011 2012 Česká republika 61,3 60,3 58,2 58 57,9 57,0 Slovensko 14,9 13,9 12,2 12,2 12,0 12,3 Polsko 6,0 7,2 8,5 9,0 9,2 10,1 Maďarsko 5,8 5,8 6,6 6,3 5,9 5,5 Rumunsko 2,2 2,4 3,8 4,0 4,6 4,7 Německo 3,1 3,1 2,9 2,5 2,2 2,0 Bulharsko 0,8 1,0 1,3 1,3 1,5 1,6 Litva 1,0 1,0 0,8 0,9 1,1 1,3 Srbsko 0,8 0,8 1,0 1,0 1,0 1,1 Rakousko 0,7 0,8 0,7 0,5 0,5 0,5
Zdroj: Mýto.cz