O CeBIT znovu klesl zájem, pořadatelé dál věří v jeho budoucnost

05.03.2013 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Hannover 5. března (zpravodaj ČTK) - Partičkou digitální obdoby Člověče, nezlob se a tradičním kolečkem po hlavních stáncích dnes otevřeli německá kancléřka Angela Merkelová a polský premiér Donald Tusk veletrh výpočetní a telekomunikační techniky CeBIT v Hannoveru. Největší přehlídce svého druhu na světě znovu ubyli vystavovatelé, její pořadatelé však odmítají, že by prohrávali souboj na dálku s populárními specializovanými veletrhy konzumní elektroniky a věří v budoucnost CeBITu.

V Hannoveru se letos představuje 4079 vystavovatelů ze 70 zemí, což je v obou ukazatelích méně než loni, kdy se veletrhu po mnoha letech podařilo zastavit propad zájmu o účast na kdysi dominantním fóru. Ještě před 12 lety se na výstavišti v dolnosaské metropoli prezentovalo přes 8000 firem a organizací a jejich produkty si přišlo prohlédnout 850.000 návštěvníků. Pro letošek organizátoři věří, že zopakují alespoň loňských 315.000 lidí.

Důvody opětovného odlivu vystavovatelů spatřují v silném euru, které podle nich odradilo některé lidi od cesty do Hannoveru, stejně jako firmy z krizí postižené jižní Evropy, které jsou nucené šetřit. Přičítají to rovněž situaci na asijských trzích, kde řadu menších společností pohltily velké.

Německá média však dlouhodobě vidí problém ve snaze veletrhu obsáhnout celé odvětví informačních a telekomunikačních technologií, čímž podle nich ztrácí na atraktivitě vůči specializovaným přehlídkám. Těmi jsou například nedávno skončený veletrh mobilních novinek v Barceloně nebo svátek fanoušků zábavní a spotřební elektrotechniky v Las Vegas.

Pořadatelé to naopak považují za sílu CeBITu, a to i do budoucna. "Jsou tady zastoupeny všechny články digitálního průmyslu. U nás najdete celé spektrum a hlavně velký trh informačních technologií pro byznys. Nejde nám tolik o to ukázat nejmodernější chytré telefony nebo tablety, ty můžou lidé vidět jinde, ale na CeBITu se diskutují klíčové otázky celého odvětví," řekl ČTK mluvčí veletrhu Hartwig von Sass.

Za hlavní téma letos organizátoři vybrali takzvanou ekonomii sdílení (shareconomy), pod níž se skrývá využívání výměny informací, služeb nebo zdrojů k zefektivnění a zlevnění produkce či provozu. Tento princip se již široce uplatnil na internetu zejména v sociálních sítích a nyní se prosazuje i v obchodních prostředí. Aplikaci tohoto přístupu v praxi na veletrhu demonstrují v Německu rozšířené carsharingové nabídky nebo postupimský Institut Hassa Plattnera ukázkou svých otevřených online vzdělávacích kurzů, do nichž se zapojují i Češi.

"Přecházíme od světa vlastnictví ke světu sdílení," řekl prezident německého svazu IT odvětví BITKOM Dieter Kempf. "Můžeme dokonce říct, že sdílení je dnes nové vlastnictví," doplnil ho na pondělní tiskové konferenci šéf veletrhu Frank Pörschmann. Nedomnívá se přitom, že by tato pro běžného konzumenta abstraktní témata odrazovala přehlídce publikum. Vedle ekonomie sdílení jsou letošními ústředními tématy zpracovávání velkých objemů dat a již několikátý rok po sobě cloud computing.

"K těmto nabídkám je potřeba přístroj, pomocí něhož se člověk dostane do kontaktu s digitálním světem. Ať již je to smartphone, tablet nebo inteligentní brýle od Googlu. A CeBIT to všechno propojuje a integruje," řekl Pörschmann ČTK. "Proměny našeho budoucího života, ať již pracovního nebo soukromého, budou výrazně ovlivňovány vývojem digitálních technologií. Kdo chce tedy vidět, jak bude vypadat jeho život v budoucnu, může si právě tady udělat obrázek," dodal. Příležitost k tomu návštěvníci mají do soboty, kdy letošní CeBIT končí.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK