Jsme lakmusovým papírkem exportu, říká Jan Veselý z DHL

07.06.2004 | , Finance.cz
INTERVIEW


perex-img Zdroj: Finance.cz

Tentokrát jsme pro vás připravili rozhovor s Janem Veselým, Senior PR Specialistou z nadnárodní společnosti DHL. Tématem rozhovoru jsou samozřejmě "Zásilkové služby", avšak se zaměřením na finance. Přejeme vám příjemné čtení.

Jaké nabízí DHL služby?
Našim klientům nabízíme tyto druhy přepravy zásilek. Expresní přeprava čili expresní letecká přeprava zásilek do více než 220 zemí světa, doplněná o přepravu kusových i balíkových zásilek v rámci České republiky. Silniční přeprava čili přeprava kusových zásilek i celých kamionů s pravidelnými odjezdy linek do všech průmyslových a obchodních center v Evropě, ale i přeprava nebezpečného nebo rychle se kazícího zboží. V nabídce jsou také speciální charterové lety a pronájem letadel. Námořní přeprava čili přeprava kontejnerů, kusového i konvenčního zboží. Tato námořní doprava patří mezi nejefektivnější na velké vzdálenosti. Železniční přeprava čili přeprava od jednoho vagónu až po celé vlaky. Tento druh dopravy je výhodný pro těžké náklady, velké objemy a dlouhé vzdálenosti.
Specializovaná přeprava čili přeprava zboží a nadrozměrných nákladů po zemi, vodě i ve vzduchu, vyžadující zvláštní režim přepravy s použitím speciální techniky. Konkrétně se jedná o přepravu a skladování chemických materiálů, nábytku a zajištění komplexních logistických služeb v rámci veletrhů, výstav nebo například kongresů. Skladování a logistika čili manipulace a skladování zboží (i v celních skladech) a logistické projekty podle potřeb našich zákazníků. Celní služby čili zajištění rychlého celního odbavení vlastními celními deklaranty.

Jaké jsou záruky splnění nabízených služeb?
DHL nabízí jednoduchý způsob pojištění zásilky. Stačí, když v nákladovém listu DHL označíte příslušný rámeček a uvedete pojistnou hodnotu zásilky. Pojistit si můžete jak garanci včasného doručení zásilky, tak i pojištění rizika ztráty zásilky. Pokud si zásilku nepojistíte, DHL ručí za její obsah v rozsahu obchodních podmínek DHL.

Jaké jsou ceny za doručení zásilky?
Cena za doručení zásilky závisí na druhu dopravy (letecká, pozemní, atd.), na zemi určení, na hmotnosti zásilky, na rozměrech zásilky , zda se jedná o dokument nebo o zboží, na typu služby DHL, apod. Tyto výsledné ceny se bohužel nedají zprůměrovat. Pokud vás zajímá přesná výše ceny vaší zásilky (a popřípadě doba doručení zásilky), můžete si ji vypočítat na adrese www.dhl.cz v podsekci „Přepravní časy a ceník“.

Kolik lidí pracuje v DHL, kolik je z nich stálých zaměstnanců a kolik brigádníků?
V DHL suveréně převažují stálí zaměstnanci. V současné době v České republice zaměstnáváme 1.700 zaměstnanců. Z tohoto počtu je však pouze 50 brigádníků.

Kde má DHL v ČR pobočky a kolik jich je?
V současné době probíhá v DHL optimalizace síte poboček v České republice . Původní DHL mělo v Česku 18 poboček a původní Danzas měl 54 poboček. Problém byl v tom, že se DHL s Danzas v hodně městech v Česku překrývaly pobočky. Nyní má integrovaná DHL 72 poboček. To však ještě není konečné číslo, protože optimalizace sítě ještě neskončila.

Jaké nabízí DHL výhody oproti konkurenci?
Co se týče výhod oproti konkurenci, nabízíme největší rozsah nabízených služeb. Zastřešením Deutsche Post se z DHL stala společnost s nejširší nabídkou služeb.
Další výhodou oproti konkurenci je pokrytí. DHL má pobočky v nejvíce státech. Čísly vyjádřeno máme své pobočky v 229 zemích světa. Pro zajímavost, stále máme pobočku například v Iráku, v Afghánistánu, atd. Další výhodou je bezesporu kvalita nabízených služeb.

Jaké jsou nejčastější problémy při jednání s vašimi zákazníky?
Neznám žádný konkrétní případ. Určitě existují lidé, s kterými se jedná hůře, ale to není nic, co by se muselo nějak řešit. Ale že bychom měli obecně problém při jednání, to se říct nedá.

Jsou nějaké žaloby od klientů?
V této chvíli si nejsem vědom, že bychom měli nějakou žalobu od klienta. Vždy se snažíme nalézt vhodné řešení problému, žaloba je pro všechny strany ta úplně krajní možnost. Pokud přijde zásilka pozdě a doručení je garantováno, tak se pak s klientem individuelně vyrovnáváme. Konkrétně nabízíme tu částku, za kterou byla zásilka poslána případně nabízíme možnost zaslání nové zásilky. Ale těch způsobů vyrovnání je mnoho. Ale téměř 100% zásilek přichází v tu dobu kdy má a pokud se podobný případ vyskytl, tak je to jedna zásilka z milionu.

Jakou formou mohu komunikovat při objednávce některé ze služeb DHL?
Samozřejmě první možností komunikace s DHL je osobní návštěva jedné z poboček DHL. Dále pomocí softwaru, který vyvíjíme a instalujeme u našich stálých klientů ke komunikaci s DHL (internet). Zavolat můžete také na naši zelenou linku. V našem call centru máme 20-30 telefonistek, které rády zodpoví jakýkoliv váš dotaz nebo přijmou objednávku (telefon). Jednou z dalších možností je zaslání objednávky faxem nebo pomocí služby WAP.

Jak jste se připravovali na změny po vstupu přistupujících zemí (včetně ČR) do EU?
Připravovali jsme výhradně pro členské státy Evropské unie novou službu „European Community Express“ (ECX), která nyní nabízí doručení zásilky v rámci Evropské unie do druhého pracovního dne.

Jak se připravujete na změny po přijmutí eura v přistupujících zemích do EU?
Jelikož jsme nadnárodní společnost, tak v členských zemích Evropské unie euro běžně používáme. V zemích, které do EU teprve vstoupí, přijmeme již zaběhnutý systém používaný v členských zemích.

Jak se připravujete na konkurenci po rozšíření trhu v zemích EU?
Nepředpokládáme velký zásah od konkurence.

Na jakém místě v žebříčku je DHL oproti konkurenci?
V současné době patříme v našem oboru oproti konkurenci na první místo. V letecké přepravě máme téměř padesátiprocentní podíl na trhu a v pozemní dopravě zhruba 15tiprocentní podíl na trhu. Největšími konkurenty v letecké přepravě jsou např. FedEx, UPS, TNT, apod. V pozemní dopravě je naším konkurentem každý řidič, který má tirák.

Jaký má DHL hospodářský výsledek, konkrétně zisk, obrat, …?
Roční zisk DHL nikomu nezveřejňujeme. Můžu vám ale sdělit obrat DHL. Ten za rok 2003 činil 4 miliardy.

Jaká je výše platů vašich zaměstnanců?
Výši našich zaměstnanců také nesdělujeme. Můžeme však prozradit, že platy v DHL jsou vůči ostatním konkurenčním firmám nad průměrem.

Na co v současné době nejvíce finančně přispíváte?
DHL si určila strategii, kterým směrem věnuje peníze. V České republice se zaměřuje na oblast sportu, na kulturu a na vzdělávání. Mezi nejdůležitější projekty co se týče kultury patří „Partnerství s divadelním spolkem Kašpar“, kde jsme generálním partnerem. Z hlediska vzdělávání například podporujeme jednu třídu na základní škole na Praze 6 pro děti s poruchami učení. Dále přispíváme na filmové festivaly, jako např. na „Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech“. Na tento festival DHL každoročně dopravuje všechny soutěžní i nesoutěžní filmy a dokumenty z celého světa, které jsou potřebné k provozu. Také jsme se stali hlavním partnerem módní přehlídky „POV Fashion“, pořádané Pražskou organizací vozíčkářů. DHL se také stalo generálním partnerem ostravského volejbalového klubu „VK DHL“, který poslední čtyři sezóny hrál pod hlavičkou „VK Danzas“. Jednou z neposledních sponzorských aktivit DHL je „Exportní cena DHL a Exportní výzkum DHL“. Jedná se o snahu podporovat české exportéry prostřednictvím dlouhodobých projektů, na nichž DHL spolupracuje s mnoha vybranými společnostmi i vládní agenturou CzechTrade. Exportní cena DHL je soutěž, kterou DHL pravidelně vyhlašuje již sedmým rokem.

Jaký je pravidelný pracovní den řidiče DHL?
Nedá se říci, že existuje pro všechny stejný, pravidelný pracovní den. Pochopitelně záleží na míře systematizace jednotlivých produktů. Snad nejlépe se dá popsat obsluha expresních leteckých zásilek. Přiletí letadlo a okamžitě probíhá třídění zásilek na jednotlivá města. Kurýr dostane část zásilky pro jeho okruh. Načte (nastřelí) si do svého zvláštního počítače čárové kódy svých zásilek a rozváží je na určené adresy. V průběhu rozvážení zásilek dostává od callcentra přes vysílačku zvláštního počítače žádosti o vyzvednutí zásilek. Po předání a vyzvednutí všech zásilek musí kurýr jet na základnu. Na základnu musí kurýr dorazit do určitého času (death-line), který je vázán odletem letadla nebo odjezdem automobilu k letadlu. Kurýr po dojezdu na základnu předá vyzvednuté zásilky, vyzvedne si nově příchozí, načte si do svého malého počítače čárové kódy nových zásilek a opět je rozváží na určené adresy.

Jaká jsou slabá místa při cestě zásilky?
Jedním z nejslabších míst při cestě zásilky je počasí. Nejčastějším důvodem zpoždění letadla je totiž mlha. Dalším slabým místem při cestě zásilky je celnice. V Česku je však podle DHL po našem vstupu do EU situace na celnicích dobrá. Jedním z dalších slabých míst je politická situace v různých zemích. Konkrétně jde například o Tanzánii nebo Ugandu.

Jaké jsou nejčastější důvody reklamace?
Nejčastější reklamací při dopravě zásilky je zpoždění zásilky vlivem počasí. Nejčastějším důvodem zpoždění letadla dopravujícího zásilku je totiž mlha.

Čím se snaží DHL zlepšovat své služby?
Snažíme se zlepšovat interní prostředí. Podporujeme neustálé vzdělávání našich zaměstnanců a zavedli jsme pravidelné školení prodejců. Dále se snažíme vymýšlet stále nové a dokonalejší služby pro naše klienty. Poslední službou, kterou jsme vytvořili konkrétně kvůli vstupu České republiky do EU, byla služba „European Community Express“ (ECX). Také provádíme pravidelné výzkumy spokojenosti našich zákazníků a našich prodejců. V neposlední řadě používáme reklamní nástroje, jako např. TV, internet, billboardy, apod.

Každoročně vyhlašujete soutěž pro malé a střední vývozce pod názvem "Exportní cena DHL". Co je důvodem pořádání této soutěže a co vám tato soutěž přináší?
Společně s mnoha vybranými společnostmi a s vládní agenturou CzechTrade se snažíme pomocí dlouhodobých projektů podporovat české exportéry. Exportní cena DHL je soutěž, kterou vyhlašuje DHL pravidelně již sedum let. Touto soutěží se snažíme podporovat a motivovat především malé a střední exportéry. Soutěž je součástí rozsáhlého projektu na podporu exportu Exportní klub. V začátcích této soutěže nebyl export v ČR na pořadu dne, tedy alespoň politicky. DHL byla proto díky svému napojení na exportující společnosti  vždycky lakmusovým papírkem exportu. Pomocí této soutěže máme přehled o vývoji exportního prostředí. Na základě výsledků Exportního výzkumu DHL, který mapuje tento vývoj, můžeme zdokonalovat naše služby.
 

Děkuji za rozhovor
Vladimír Šindelka, Finance.cz

Autor článku

Vladimír Šindelka  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 1
Hlasováno: 1 krát

Články ze sekce: INTERVIEW