Nejčastěji zabavenými padělky byly audio a video nosiče, obuv, textil a hodinky. "Spotřebitelé si jen pomalu a nedostatečně uvědomují, že krádež duševního vlastnictví je krádež jako každá jiná, a že nákupem falzifikátů se stávají spolupachateli padělatelů. Zejména v případě tržnic neobstojí tvrzení, že nevěděli, že kupují nedovolené napodobeniny značkových výrobků," uvedla mluvčí ČOI Miloslava Fléglová.
Loni inspekce provedla 1642 kontrol, při kterých ověřovala dodržování zákazu užívání nekalých obchodních praktik nabídkou či prodej výrobků nebo služeb porušujících některá práva duševního vlastnictví. Porušení předpisů inspekce zjistila v 76 procentech případů, padělky prodávala třetina kontrolovaných subjektů.
"Z dlouhodobých statistik vyplývá, že poměr zjištění je setrvalý, a dle zájmu klientely, z velké části zahraničních návštěvníků příhraničních tržnic, dochází k obměně nabídky sortimentu. V roce 2012 bylo inspektory ČOI zajištěno nejvíce audio a video nosičů a PC her, ze značek pak v nabídce padělků vedly Adidas a Louis Vuitton," dodala Fléglová.