Šestiprocentní pokles, který na první pohled představuje nejhlubší propad za poslední tři měsíce, je ovlivněný rozdílným počtem pracovních dní. Při odečtení rozdílu, který způsobuje loňský 29. únor, jenž byl navíc pracovním dnem, je meziroční propad podle provozovatele mýtného dvouprocentní.
"Jak ukazuje únorový příklad, ani rostoucí počet platících vozidel nedokáže eliminovat vliv efektu Euro 5. Propad celoročního výběru mýta až k 8,2 miliardám korun se proto zdá nevyhnutelný," uvedl Karel Feix, generální ředitel Kapsch ČR, která mýtný systém provozuje. To by představovalo první propad výběru mýtného od roku 2009. Vloni výběr kamionového mýtného dosáhl téměř 8,7 miliardy korun.
Kamionů s nejekologičtější třídou, které se v předchozích letech vyhnulo zvyšování cen za mýtné, jezdí po tuzemských komunikacích čím dál víc. Zatímco vloni v prosinci dosahoval podíl nejvyšší emisní třídy 44,5 procenta na celkovém výběru mýtného, v únoru jejich podíl dosáhl 47 procent, vyplývá z mýtných statistik.
Stát vybírá elektronické mýto na zhruba 1300 kilometrech převážně rychlostních komunikací. V elektronickém mýtném systému je zaregistrováno na 610.000 aktivních uživatelů, tedy držitelů palubních jednotek. Mýtné platí vozidla nad 12 tun a od roku 2010 také vozy nad 3,5 tuny, v roce 2011 přibyla zvýhodněná kategorie pro autobusy. Vloni stát na mýtném vybral rekordních 8,7 miliardy korun. Očekával ale mnohem větší výnos kolem deseti miliard korun.