Šest nových obchodů letos v ČR spustí řetězec s oblečením H&M. "Střední Evropa je pro nás mimořádně zajímavý trh. Značka zde dynamicky roste a máme pocit, že je zde stále velký prostor pro náš vývoj, a proto budeme v naší expanzi pokračovat," uvedla Kateřina Papežová z H&M. Na řadu by podle ní měla přijít i menší města. Na konci roku chce mít společnost v ČR 37 obchodů.
Prodejce pánských oděvů Blažek plánuje letos otevřít jednu novou prodejnu v pražském Centru Černý Most, další expanzi již firma neplánuje. "Naším současným cílem je nyní stabilizace maloobchodní cíle a rozšíření sortimentu v některých prodejnách, dále rozšíření a zlepšování služeb," uvedla marketingová manažerka Lenka Štěpánková.
V expanzi letos pokračují prodejny s textilem KiK. Firma otevře 15 nových prodejen. "Vidíme potenciál v další expanzi v oblastech či městech, kde ještě nejsme buď vůbec nebo slabě zastoupeni. Taková místa ještě existují," řekl ČTK jednatel společnosti Jan Lansberg.
Také C&A Moda letos plánuje otevření nových poboček, zaměří se také na přestavby těch stávajících na nový koncept. Na konci března řetězec otevře nový obchod v pražském Centru Černý Most, kde se přesune na novou plochu. V tomto centru se na konci března představí veřejnosti také nový obchod s módou Mohito.
Sto maloobchodních prodejen chce mít v tuzemsku řetězec s obuví a doplňky CCC, nyní jich provozuje 61. "V horizontu tří let se chceme stát jedničkou na českém trhu s obuví a módními doplňky a předstihnout tak dva dosavadní největší hráče," uvedl jednatel společnosti CCC Czech Roman Puchala. V letošním roce chce firma dosáhnout tržeb jedné miliardy korun.
Rozšíří se i síť obchodů s obuví Deichmann. "V lednu jsme již otevřeli novou prodejnu v NC Budějovická v Praze a plánujeme i další otevření např. v Centru Černý Most v Praze," uvedla mediální zástupkyně společnosti Adéla Vosádková. Firma má celkově 95 prodejen.
Česká společnost Bushman se v expanzi soustředí na zahraniční trhy. "Zahraniční expanze se jeví jako úspěšný krok správným směrem. Na podzim plánujeme vstup na polský trh, na začátek je zde plánováno otevření dvou kamenných prodejen. Zároveň se připravuje otevření první značkové prodejny v Rusku. Snažíme se expandovat i do Skandinávie, kde v současné době jednáme o distribuci," uvedla Kateřina Svozilová ze společnosti Bushman.
Nákupní chování Čechů změnila v poslední době recese. Podle studie Fashion 2012 společnosti Incoma GfK téměř 80 procent českých zákazníků v souvislostí s krizí nakupuje jinak než dříve. Hlavně ženy, rodiny s dětmi a starší osoby podstatně víc vyhledávají slevy a nejrůznějších slevové akce.
Nejvyšší počet zákazníků mají podle studie řetězce Baťa, Deichman, Tesco a C&A. Ze širokosortimentních řetězců vede C&A, Takko, New Yorker a H&M. Fenoménem českého trhu zůstávají nákupy oděvů a obuvi v tržnicích, stáncích a prodejnách provozovanými asijskými obchodníky. Občas v nich nakupuje 71 procent lidí.
Počet prodejen oděvních řetězců v ČR (březen 2012) KiK 167 Takko Fashion 100 Time Out 60 Orsay 49 New Yorker 46 Triumph 43 C&A 39 Kenvelo 37 Exe Jeans 36 H & M 31 Camaieu 28 Pietro Filipi 27 Blažek 26 Bushman 24 Terranova 23 Tally Weijl 21 Gant 20 Reserved 20 Marks & Spencer 19 Promod 19 Uncle Sam 18 Wrangler 18 Calzedonia 17 Euro Lidovka 16 Steilmann 16 United Colors of Benetton 16 Wrangler & Lee Store 15 Luggi 11 OP Prostějov 10
zdroj: Incoma GfK, řetězce