Z průzkumu také vyplývá, že tři čtvrtiny zadavatelů se setkaly s případy, kdy cena vítězné nabídky byla natolik nízká, že evidentně nemohla splnit garance požadované kvality, ale tato nabídka přesto zvítězila. Na 40 procent z nich se navíc s takovými případy setkává pravidelně.
Celých 90 procent zadavatelů veřejných zakázek ve státní správě a samosprávě je přesvědčeno, že přístup, kdy jim nadřízené orgány přikazují používat jako základní hodnotící kritérium nejnižší nabídkovou cenu, ohrožuje kvalitu budoucího plnění zakázky.
"Od úředníků víme, že hodnocení zakázek podle jediného kritéria nejnižší nabídkové ceny je možná jednodušší a rychlejší, ale rozhodně v konečném důsledku není levnější ani účinnější," tvrdí předseda společnosti Otidea Tomáš Langr.
Hlavně u stavebních zakázek se prý stává, že výsledná cena je tak nízká, že vítěz nemůže splnit požadovanou kvalitu. "Klasickým příkladem jsou nabídky cen stavebních prací, které bývají velmi často silně podhodnocené, ale nakonec se velmi prodraží z hlediska nevyhnutelných víceprací," upozornil advokát Petr Novotný z advokátní kanceláře Vilímková, Dudák & Partners.