ČTÚ:Pošta by měla v rámci licence provozovat nejméně 2100 poboček

20.03.2013 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

Praha 20. března (ČTK) - Česká pošta by měla jako držitel poštovní licence provozovat minimálně 2100 poboček, v současnosti jich má 3200. Licence firmě ukládá do roku 2017 zajišťovat základní poštovní služby podle stanovených parametrů. Oznámil to Český telekomunikační úřad (ČTÚ), který je regulátorem poštovního trhu. Pošta v minulosti uvedla, že jí kritéria dovolují zrušit až 2000 poboček. Firma ale s tak rozsáhlou redukcí sítě nepočítá, počet poboček by podle generálního ředitele Petra Zatloukala mohl naopak díky partnerům vzrůst.

Základním kritériem je, že dojezdová vzdálenost k nejbližší poště v rámci jakékoliv obce nesmí překročit deset kilometrů. V obcích nad 2500 obyvatel musí být alespoň jedna pošta a zároveň by docházková vzdálenost k poštovní pobočce neměla přesáhnout dva kilometry. Do letošního roku nebyly požadavky na dostupnost pošt podle ČTÚ jednoznačně stanovené.

Od minimálního počtu pošt, které Česká pošta bude muset provozovat, se bude odvíjet i výše úhrady jejich případných ztrát. Na ně by měli vedle pošty přispívat také ostatní firmy na trhu.

Nová vyhláška k novele zákona o poštovních službách, která stanoví minimální požadavky na dostupnost poštovních služeb, platí od letošního ledna, kdy byl zároveň zcela liberalizován poštovní trh.

"Česká pošta se k žádnému plošnému rušení pošt nechystá. Pouze část chce převést na jinou formu obsluhy prostřednictvím partnerů. Díky spolupráci s partnery by nakonec pošt mohlo být více než dosud," uvedl generální ředitel Petr Zatloukal. Změny podle něj nastanou v obcích, kde jsou požadavky na poštovní služby minimální, naopak pošta musí posílit síť v místech, která se počtem obyvatel významně rozrostla v posledních zhruba 20 letech. Nové pobočky tak vznikají například v obchodních centrech nebo nových obytných čtvrtích.

V lednu pošta oznámila, že letos převede zhruba 200 poboček na franšízy, které budou provozovat její partneři. Těmi mohou být například obchody nebo obecní úřady.

Česká pošta hospodařila loni se ziskem zhruba 300 milionů korun. To je o 100 milionů více, než pro loňský rok plánovala, ale zhruba 120 milionů pod výsledkem roku 2011. Počet zaměstnanců se loni snížil zhruba o 1050 lidí na 32.150 kmenových pracovníků.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK