"Oslovím proto společnost RegioJet s tím, že jí nabídnu přímé zadání v intencích nabídky, kterou podala," uvedl Stanjura s tím, že kdyby nedošlo k administrativnímu pochybení v nabídce Arrivy, RegioJet by výběrové řízení vyhrál.
Přidělením zakázky RegioJetu se podle ministerstva podaří stihnout původní termín, od kterého měl na trati od konce příštího roku začít jezdit dopravce vzešlý z výběrového řízení. Úřad nyní s dopravcem zahájí jednání o smlouvě, na základě které by RegioJet měl získat oprávnění na provoz železniční dopravy na 15 let.
Přidělením zakázky RegioJetu ministerstvo vyhovělo výzvě Arrivy. Ta se vzdala možnosti odvolání k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) proti vyloučení z tendru a apelovala na ministra dopravy, aby zakázku přidělil právě konkurenčnímu RegioJetu.
Výběrové řízení na nového dopravce na trati Ostrava - Opava - Krnov - Olomouc považuje ministerstvo za pilotní projekt liberalizace české železnice. Nový dopravce vzešlý z výběrového řízení měl podle původních představ úřadu začít s provozem na trati na konci roku 2014. Nabídku proti původním plánům nepodaly například České dráhy, Veolia transport, Leo Express ani nizozemská Abellio vlastněná Nizozemskými dráhami (Nederlandse Spoorwegen).
Zrušení tendru by vyhovovalo Českým drahám, které osobní dopravu na trati nyní zajišťují. Národní dopravce se tendru nezúčastnil, protože do vyhlášení soutěže nedokázal sehnat nová vozidla, která po uchazečích požadovalo ministerstvo dopravy.