"Touto investicí dokončíme poslední zbývající rychlíkové spojení z Prahy na Moravu," řekl náměstek ředitele SŽDC Petr Šlégr
Po dokončení stavby budou nádražím vlaky jezdit rychleji. Nyní musejí lokomotivy zpomalit ze 160 až na 70 kilometrů za hodinu. Vlaky začnou Ústím nad Orlicí jezdit rychlostí až 130 kilometrů, vlaky s naklápěcí skříní ještě o 30 kilometrů za hodinu rychleji. Cestujícím budou sloužit dvě zvýšená ostrovní nástupiště, na které se dostanou podchodem. Budou moci využít i dva výtahy.
Současný úsek o délce 2,5 kilometru je v ostrém oblouku. Nahradí jej přeložka se třemi mosty přes Třebovku. Koryto řeky se současně posune. Trať bude mít protihlukové stěny, na vybraných domech investor nechá vyměnit okna.
Součástí modernizace je i stavba nové budovy. Starý objekt se podařilo aktivistům zachránit a stal se díky nim kulturní památkou. Podle Ivo Tomana z Českých drah, které budovu vlastní, pro ni není využití. Dráhy navíc chtějí všechny výpravní budovy převést na SŽDC včetně té v Ústí nad Orlicí. "Stavbu zdrželo handrkování o tom, jestli stará bude, nebo nebude," řekl Toman.
Nádražní budova v Ústí stojí poměrně atypicky uprostřed kolejiště. Stavba vznikla v 19. století podle návrhu architekta Rudolfa Freye. Budova na půdorysu H s kamennými římsami je postavená z režného zdiva, horní podlaží jsou z méně obvyklého hrázděného zdiva. Podle Martina Kadrmana ze sdružení Nádraží nedáme! je v Evropě nevídané, že stát zprostředkovaně vynaloží velké peníze na koridor, ale na památkově chráněnou výpravní budovu už nic nedá. "Je to ukázka nesystémovosti, krátkozrakosti a nezájmu," dodal aktivista.