"Nechceme žádnou trať rušit, ale nemohou jezdit vlaky prázdné," uvedl Šlajs. Neobsazené jezdí v regionu hlavně dopoledne. Zatímco v roce 2006 dal Plzeňský kraj do ztrátových vlaků 312 milionů korun, letos to bude 588 milionů. "Musíme sem pustit soukromé dopravce, České dráhy musejí být pod konkurenčním tlakem," uvedl. Podle Šlajse se náklady, zejména kvůli novým vlakům, zvyšují více než inflace a daňové výnosy.
Kraj bude chtít, aby dráhy jezdily levněji, tedy aby vydával méně peněz na dotacích. Kvůli tomu bude nutné některé spoje omezovat. "Například na trati Plzeň - Nepomuk - Horažďovice jezdí denně 20 spojů tam a 20 zpátky, to je luxus. Vytížené nejsou," řekl Šlajs. Na Klatovy jezdí 18 vlaků tam a 18 zpátky, také po každé hodině. "Ale v jedenáct dopoledne jedou ve vlaku čtyři lidé. Vím, že bude řada lidí křičet, že snižujeme dopravní obslužnost, ale jiná cesta není," dodal.
Náměstek zvažuje, že by se příští rok sníží objednávka u ČD o pět až šest procent. "Ale v budoucnu musíme jít dále, protože za současných podmínek je to neufinancovatelné," dodal.
Plzeňský kraj dává nejvíce peněz právě do dopravy. Oproti roku 2006, kdy tyto výdaje činily 1,5 miliardy Kč, vzrostly na letošních 2,6 miliardy korun, meziročně o 200 milionů. Kraj letos opět počítá s mírně nižšími daňovými příjmy, měl by dostat 3,35 miliardy Kč.