Seznam kvalitně připravených a ekonomicky efektivních staveb, které by bylo možné předkládat jako projekty k proplacení Evropskou unií, je značně omezený, uvedlo v materiálu ministerstvo dopravy. Preferuje proto zajištění stavby standardní veřejnou zakázkou u které je větší jistota získání peněz z EU. Ministerstvo současně zopakovalo, že vyčerpání všech nabízených prostředků v rámci Operačního programu doprava je pro něj prioritou.
S tímto řešením nesouhlasí Tomáš Janeba, prezident Asociace pro rozvoj infrastruktury, která PPP projekty prosazuje. Podle něj studie, kterou pro ministerstvo zpracovávala společnost PricewaterhouseCoopers, jasně prokázala výhodnost PPP projektu. Pokud by stát výstavbu zadal soukromému investorovi, který by poté dálnici spravoval, vyšla by stavba o pět procent laciněji. To představuje úsporu 277 milionů korun, dodal Janeba.
Dřívější vedení resortu bylo k přípravě PPP projektu vstřícnější. Na základě doporučení ministerstva dopravy schválila vláda loni v létě zadání prvního dálničního projektu financovaného ze soukromých peněz. Podle něj měla stavba téměř 19 kilometrů dálnice mezi Bošilcem a Borkem na rozestavěné dálnici spojující Prahu s rakouskými hranicemi stát kolem pěti miliard korun, které by zaplatil soukromý investor. Od státu by pak dostával peníze za její provozování.