Zvýšení slev na poplatcích za použití kolejí z 15 na 50 procent oznámil koncem února ministr dopravy Zbyněk Stanjura s tím, že slevy mají začít platit od začátku března. Cílem je, aby jednotlivé přepravy, které představují 30.000 tun zboží, zůstaly na železnici. Jednotlivé zakázky v Česku po železnici vozí téměř výhradně ČD Cargo, které si dlouhodobě stěžuje, že jsou pro národního dopravce ztrátové.
Přeprava jednotlivých zásilek je přeprava různého zboží v kontejnerech naložených na vagonech. Nejde tedy například o převoz uhlí, dřeva či jiného materiálu.
AWT se podle ředitele vnějších vztahů Petra Jonáka obává vágní nebo zcela chybějící definice jednotlivých kusových zásilek. To by v praxi mohlo vést k tomu, že různí dopravci budou za stejné nákladní vlaky platit různě vysoké poplatky za užití kolejí.
Změna se navíc udála narychlo a nebyla oznámena s ročním předstihem. Dopravci tak už mají v jízdním řádu požádáno o přidělení přepravních kapacit na kolejích, dodal Jonák a zopakoval, že cílem AWT není napadat deklarovanou snahu ministerstva o zatraktivnění kusových zásilek i pro soukromé dopravce.
"Jde o komplikované řízení, počítáme, že tam bude kolem 75 až 80 účastníků," uvedl Kodym. Podle něj se k řízení mohou vyjadřovat všichni tuzemští železniční dopravci a není možné vyloučit odvolání některého z účastníků, ať už úřad zavedení slev potvrdí, zruší nebo změní.
Podobný případ neřeší Drážní úřad poprvé. Letos v lednu například skončil rok trvající spor o platnost ceníků, kterými Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zdražila poplatky pro dopravce od loňského ledna. Ty kvůli nedodržení roční lhůty Drážní úřad loni v březnu zrušil a teprve po dalších deseti měsících rozhodnutí úřadu je potvrdilo ministerstvo dopravy, které v těchto případech funguje jako odvolací orgán.
Ve vozovém parku skupiny AWT je více než 160 lokomotiv a 5500 vozů. V Česku provozuje více než 60 železničních vleček a vlastní přes 400 kilometrů vlastních tratí. Zaměstnává přes 2000 lidí.