"S výrobcem máme domluvený tříměsíční zkušební provoz za daných pravidel. Poté je vyhodnotíme a nasadíme autobus do normálního provozu," řekl provozní ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Václav Zikmund. Elektrobus s cestujícími jezdí po Plzni od čtvrtka. Dopravní podnik ho má pronajatý. O jeho případném nákupu by představenstvo rozhodovalo až po vyhodnocení zkušebního a ověřovacího provozu.
"Elektrobus je schopen využívat bateriový pohon, který do vzduchu nevypouští žádné zplodiny a navíc není hlučný. Je ideálním dopravním prostředkem pro obytné zóny," uvedl Majer. Na bezemisní pohon ujede až deset kilometrů bez dobíjení baterií či použití diesel generátoru. Vůz je vhodný především pro intenzivní městský provoz s velkou četností rozjezdů a brzdění při relativně malých rychlostech.
Města a obce v Česku mohou od příštího roku zakázat vjezd vozidlům, které nesplňují přísnější emisní limity. O omezení vjezdu už diskutuje několik lázeňských měst, například západočeské Karlovy Vary. V Německu už fungují nízkoemisní zóny více než pět let.
Významnou předností hybridního autobusu je úspora paliva až v řádech desítek procent, především díky zpětnému využití elektrické energie, která vzniká při brzdění. "Energie je uschovávána v zásobnících energie, bateriích a superkapacitorech, a poté zpětně využita při jízdě. Součástí výbavy vozidel je sada polovodičových měničů zcela nové generace, jejichž prostřednictvími je optimálním způsobem řízen nejen samotný trakční pohon, ale i toky energie přes její zásobníky a pomocné pohony vozidla," uvedl šéf projektu Jiří Flajtingr. Velká pozornost při vývoji byla věnována strategii řízení dieselelektrického agregátu, který minimalizuje spotřebu paliva při všech režimech provozu.
Náročné testovací jízdy pro homologaci se odehrávaly například i mimo silniční síť, a to na testovací základně v Úhelnici u Mladé Boleslavi. "Doložili jsme a ověřili řadu technických parametrů a českých i evropských norem," řekl Majer.
Vývoj nového dvanáctimetrového nízkopodlažního vozidla začal ve Škodě Electric v roce 2009. Na návrhu a vývoji pohonné jednotky autobusu a jeho řízení se podílela Elektrotechnická fakulta Západočeské univerzity v Plzni. První cestující svezl prototyp při testovacích jízdách už v roce 2012. Letos se podle Majera hybridbus vydává do provozu s cestujícími. Bude jej možné vidět i na mezinárodní konferenci Chytrá a zdravá městská veřejná doprava 9. do 10. dubna v Plzni.