"Skončený první kvartál už naznačuje, že výběr mýta za celý rok jen těsně překročí osm miliard korun," uvedl Karel Feix, generální ředitel firmy Kapsch, která mýtné pro stát smluvně provozuje. Vloni se přitom na dálničních poplatcích vybralo 8,7 miliardy korun.
Za rekordním propadem výběru v březnu není jen vliv slev, kterých při placení mýtného požívají dopravci jezdící z nejekologičtějšími vozidly splňujících ekologickou třídu Euro V. a vyšší. Na rozdíl od předchozích měsíců se totiž kromě výběrů mýtného snížila i intenzita provozu na tuzemských dálnicích a rychlostních silnicích, což je podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Martiny Vápeníkové důsledek velikonočních svátků.
Kamionů s nejekologičtější třídou, kterým se v předchozích letech vyhnulo zvyšování cen za mýtné, jezdí po tuzemských komunikacích čím dál víc. Zatímco vloni v prosinci dosahoval podíl nejvyšší emisní třídy 44,5 procenta na celkovém výběru mýtného, v současnosti jejich podíl dosáhl 47 procent, vyplývá z mýtných statistik.
Stát vybírá elektronické mýto na zhruba 1300 kilometrech převážně rychlostních komunikací. V elektronickém mýtném systému je zaregistrováno na 649.000 aktivních uživatelů, tedy držitelů palubních jednotek. Mýtné platí od roku 2007 vozidla nad 12 tun a od roku 2010 také vozy nad 3,5 tuny, v roce 2011 přibyla zvýhodněná kategorie pro autobusy. Přestože stát vloni na mýtném vybral rekordních 8,7 miliardy korun, očekával mnohem větší výnos kolem deseti miliard korun.