Takové vyhlídky by měly podle analytiků znervóznit výrobce digitálních fotoaparátů, jako je Canon. Ti mohou přijít o zákazníky, pokud klientelu přitáhnou nové elegantní mobily chlubící se fotoaparátem s rozlišením až tří megapixelů (počet megapixelů udává, kolik milionů obrazových bodů je při fotografování zachyceno; jde o jednu z klíčových vlastností, jimiž výrobci digitálních fotoaparátů rozlišují své produkty).
"Mobilní telefony s fotoaparátem se vyvíjejí do té míry, že by mohly spotřebitele odlákat od digitálních fotoaparátů," řekl Ko He-džin, analytik LG Investment & Securities. Analytici již nějaký čas varují před hrozbou, kterou pro odvětví digitálních fotoaparátů tyto telefony představují. První telefon s fotoaparátem byl uveden na trh v Japonsku na konci roku 2000. Prozatím se žádný větší negativní dopad nedostavil. Zdá se, že s poptávkou nehnul ani první megapixelový telefon na světě, který loni v květnu představila firma Sharp. První telefony s fotoaparátem nabízely rozlišení 110.000 pixelů, což sice stačí pro fotografie, jež mají být umístěny na internetu, ale zdaleka to nedostačuje na tvorbu ostrých snímků o velikosti pohlednice. Ty už vyžadují minimálně dva megapixely. Dnes již ovšem řada předních asijských výrobců telefonů vyrábí přístroje umožňující focení s rozlišením jednoho, dvou, či dokonce tří megapixelů, čímž se přibližují ke kolbišti výrobců fotoaparátů. Příkladem je Samsung Electronics, třetí největší výrobce mobilů na světě, či světová pětka LG Electronics.
TRUMF CASIA
Japonská firma Casio Computer všechny trumfne, až v červnu předvede mobil se 3,2 megapixelovým fotoaparátem. To už bude srovnatelné i se samotnými fotoaparáty Casio. "Příchod 3,2 megapixelových telefonů bude mít přímý negativní dopad na trh s digitálními fotoaparáty o rozlišení tří megapixelů a méně," řekl Hisaši Morijama, analytik J.P. Morgan. "Zájem o kategorii produktů s rozlišením tří megapixelů by se měl přirozeně začít přesouvat od digitálních fotoaparátů k telefonům s vestavěným fotoaparátem."
Prodeje mobilních telefonů s fotoaparátem loni vůbec poprvé převýšily odbyt digitálních fotoaparátů, když stouply meziročně téměř pětinásobně na 84 milionů kusů. Americká firma Strategy Analytics, jež se zabývá průzkumem trhu, odhaduje, že se letos prodá 174 milionů těchto telefonů. Odbyt digitálních fotoaparátů má letos vzrůst o 40 procent, tedy méně než v případě telefonů, a to na 68,5 milionu kusů, uvedl analytik UBS Rjohei Takahaši. Příští rok má kulminovat na 77,5 milionu kusů a v roce 2006 pravděpodobně mírně oslabí.
Výrobci fotografických přístrojů se ale zase až tak obávat nemusí, protože i nejvyspělejší telefony konkurují jen kategorii digitálních fotoaparátů, jejíž význam klesá. Pouze zhruba pět procent dodávaných digitálních fotoaparátů má rozlišení dva megapixely, což znamená, že nové mobily značky Samsung či LG budou uspokojovat jen velmi malý segment zájemců o fotoaparáty. Velký zájem je o digitální fotoaparáty s rozlišením čtyř a pěti megapixelů a roste obliba přístrojů se šesti či dokonce osmi megapixely. Poptávka po jednookých digitálních zrcadlovkách rovněž sílí.
POČET MEGAPIXELŮ NENÍ VŠECHNO
Navíc je velikost rozlišení jako hlavní faktor ovlivňující volbu produktu na ústupu. Zákazníci vědí stále více o prvcích jako kvalita objektivu, možnosti ostření a kapacita paměti přístroje a o speciálních funkcích typu tlumení otřesů. "Raději bych si koupil digitální fotoaparát než megapixelový telefon, protože telefony s fotoaparátem jsou ještě v plenkách. Soustředí se hlavně na zvyšování počtu pixelů, ale s dalšími funkcemi jako automatické ostření a velikost paměti jsou hodně pozadu," uvedl 23letý student ze Soulu Jo Dže-wan.
Digitální fotoaparáty mají také vyspělejší čipy pro snímání obrazu, takzvané CCD čipy. "Nemyslíme si, že prodeje mobilů s fotoaparáty, jež mají vysoké rozlišení, přímo ovlivňují náš byznys s digitálními fotoaparáty," řekl Ken Sugijama, provozní manažer oddělení pro vztahy s veřejností z Fuji Photo Film. "O kvalitě fotografie rozhoduje objektiv a také CCD čip a proces zpracování snímku," dodal.
Casio se nebojí, že třímegapixelovým telefonem poškodí prodej svých vlastních fotoaparátů. "Mobil není určen k tomu, aby se s ním fotografovalo. (Jeho fotoaparát) se spíše používá, když si chcete něco rychle vyfotografovat na památku nebo když prostě náhodou narazíte na něco, co stojí za snímek," řekl mluvčí firmy Tošihiro Watanabe. "Telefony s fotoaparátem se od loňského roku skutečně vyvinuly, ale trh s digitálními fotoaparáty taky rychle roste."
Přeložil: Filip Tošenovský;
Editoval: Dušan Bučánek;
prague.newsroom@reuters.com