České dráhy nakonec od původního záměru koupit 16 vlaků ustoupily. Od švýcarského výrobce Siemens jich převezmou jen sedm.
Původní verzi zakázky napadla u ÚOHS Škoda Transportation, která se po neúspěchu u antimonopolního úřadu obrátila i na soud.
České dráhy tvrdily, že dohodnutá cena 200,5 milionu eur za 16 souprav byla výjimečně výhodná a vypsání výběrového řízení bránil i omezený čas, po který nabídka platila.
Svezení novými vlaky Railjet si budou cestující moci poprvé vyzkoušet 17. a 18. dubna. České dráhy tímto vlakem chtějí od konce roku 2014 jezdit z Prahy přes Brno a Vídeň do Štýrského Hradce.
Pro prezentační jízdu zvolily České dráhy trasu mezi Prahou a Ostravou, kde railjety nahradí známá pendolina. Z Prahy do Ostravy pojede railjet v neděli v 16:29 z hlavního nádraží. V opačném směru vyjede z Bohumína v pondělí v 07:18.
Projekt spolupráce mezi ČD a rakouskými dráhami ÖBB by měl zlepšit kvalitu cestování mezi Českem a Rakouskem a zároveň mezi Prahou a Brnem. ČD mají mít sedm souprav Railjet (Viaggio Comfort) za zhruba 2,5 miliardy korun a další tři soupravy nasadí ÖBB, které také zajistí lokomotivy řady 1216.