"Pokud nám RegioJet oznámí, že tyto podmínky akceptuje, tak je možné řešit další technikálie," uvedl Hampl s tím, že v opačném případě nemá smysl pokračovat v rozhovorech o přidělení zakázky, které v tomto týdnu začaly.
Dvoumiliardovou zakázku RegioJetu přidělil ministr dopravy Zbyněk Stanjura poté, co z tendru vypadl druhý uchazeč a úřad veřejnou soutěž zrušil. Dopravce musí ale potvrdit, že je ochoten dodržet stejné podmínky, které nabídl v rámci veřejné soutěže. To zatím podle ministerstva neudělal.
Podle majitele RegioJetu Radima Jančury by ale měl prostřednictvím ministerstva dopravy více tlačit na České dráhy, aby se s novými dopravci na železnici dohodlo. Stav, kdy by jízdenky ČD platily i ve vlacích RegioJetu a opačně nikoliv, by podle Jančury soukromého dopravce výrazně poškozoval. Věří proto, že k tomu nakonec nedojde.
Pokud by se tak stalo, nikdo by si nechodil jízdenky kupovat do pokladen RegioJetu a dopravce by tak přišel o provize z prodaných jízdenek, které tvoří až deset procent jízdného, doplnil Jančura.
Vlaky RegioJetu a Českých drah by se na trati měly běžně potkávat. Národní dopravce bude i po přidělení rychlíkové dopravy RegioJetu dále provozovat osobní a spěšné vlaky.
Tarifní spolupráce není obecně vynutitelná, protože neexistuje žádný předpis, který by dohodu nařizoval, uvedlo ministerstvo dopravy. V případných jednáních bude hrát pouze roli mediátora. Úřad se tím chce vyhnout situaci, kdy by kvůli nařízení o uznání jízdného musel následně čelit požadavku na případné finanční kompenzace.
ČD jsou ochotné o oboustranném uznání jízdenek jednat. "Jakmile bude definitivně rozhodnuto a objednatel nás vyzve k jednání o vzájemném uznávání jízdného, jsme připraveni o této věci diskutovat," sdělil mluvčí drah Radek Joklík. RegioJet se ale obává, že bez tlaku ministerstva tato jednání k ničemu nepovedou. Podle Jančury se České dráhy touto formou snaží blokovat jakékoliv další tendry na železnici.
Výběrové řízení na nového dopravce na trati Ostrava - Opava - Krnov - Olomouc považovalo ministerstvo za pilotní projekt liberalizace železnice. Vítěz tendru měl začít na trati jezdit od prosince 2014. Tento termín se ministerstvo snaží prostřednictvím přímého přidělení zakázky dodržet.