"V celé ČR je 108 stavebních úřadů obsazených pouze jedním pracovníkem. Tento stav je problematický, jak z hlediska kvality a efektivity práce, tak z hlediska nulové zastupitelnosti," upozorňuje analýza, kterou nechalo vypracovat ministerstvo pro místní rozvoj (MMR). Úředníci na těchto úřadech musí vykonávat veškerou agendu vyplývající ze stavebního zákona sami. "Jsou proto značně přetížení, což může vést například i k nedodržování správních lhůt," tvrdí analýza.
Problém se týká také 12 obcí s rozšířenou působností, kde správní činnost na úseku územního plánování nebo stavebního řádu vykonává také pouze jedna osoba.
Výrazně personálně poddimenzovaný je podle analýzy i Středočeský krajský úřad, kde má jeden úředník zabývající se územně plánovací činností na starosti více než 127 obcí. Celorepublikový průměr se přitom pohybuje kolem 44 obcí na jeden pracovní úvazek.
"Kapacita Středočeského krajského úřadu neodpovídá reálné situaci a v porovnání s dalšími největšími kraji je zřetelně podhodnocena," upozorňuje analýza, podle níž personální poddimenzovanost tohoto úřadu neumožňuje vykonávat činnosti nadřízeného orgánu územního plánování. "Zároveň neumožňuje ani v potřebném rozsahu koncepčně řešit územní souvislosti mezi Hlavním městem Prahou a Středočeským krajem zejména v oblasti veřejné dopravní a technické infrastruktury republikového významu," uvádí analýza.
Přestože materiál ukazuje na závažné problémy, jeho úkolem nebylo navrhnout řešení. Účelem analýzy prý bylo zjistit reálně existující problémy, jejich rozsah a význam. Zpráva kromě toho naznačuje určitou bezmoc něco s tím dělat.
"Podle současné právní úpravy nemají krajské úřady ani MMR možnost účinně ovlivnit začlenění stavebních úřadů v obecních úřadech a úřadů územního plánování v obecních úřadech obcí s rozšířenou působností, tedy ovlivnit počet pracovních úvazků určených pro výkon přenesené působnosti na úseku územního plánování a stavebního řádu, který by odpovídal výši finančních prostředků určených pro přenesený výkon této státní správy," tvrdí se v předkládací zprávě. Podle ní tak nelze kontrolovat, zda je finanční příspěvek na přenesený výkon státní správy skutečně využíván pro tyto účely.