České dráhy (ČD) od Siemensu převezmou postupně sedm vysokorychlostních jednotek Viaggio Comfort zvané Railjet, první v polovině příštího roku, a zaplatí za ně zhruba 2,5 miliardy korun. Prezentovaná souprava patří rakouským drahám, s českými je až na pár drobností v uspořádání interiéru identická. Od prosince 2014 je ČD společně se třemi totožnými rakouskými jednotkami nasadí na tratích EuroCity mezi Prahou, Brnem, Vídní a Štýrským Hradcem.
Soupravy jsou konstruované na rychlost až 230 kilometrů za hodinu a počítá se s tím, že je budou vozit rakouské lokomotivy řady 1216 zvané taurus. Cestujícím nabízejí moderní klimatizovaný interiér, oddíly byznys, první a druhé třídy, restaurační vůz i dětské kino. Plán počítá s tím, že vlaky pojedou mezi Českem a Rakouskem ve dvouhodinovém taktu, který bude proložen dvouhodinovým taktem vlaků vyšší kvality na Slovensko.
ČD chtěly původně koupit 16 souprav bez výběrového řízení, šlo prý o mimořádně výhodnou nabídku, což napadla u antimonopolního úřadu (ÚOHS) Škoda Transportation. Úřad její stížnost zamítl, ČD nakonec od tohoto záměru ustoupily a rozhodly se zakoupit jen sedm souprav. ÚOHS se však musí tímto případem znovu zabývat, protože soud mu ho vrátil a původní rozhodnutí zrušil.
Zdeněk Meitner dr