Od ledna do března počasí sportovnímu a všeobecnému létání příliš nepřálo, uvedl ředitel ÚZPLN Pavel Štrůbl. Podle něj jsou právě sportovní a občasní piloti obvykle nejčastějšími účastníky nehod. Letos začali více létat až ve druhé polovině března.
Úplně bez nehod se obešlo loňské první čtvrtletí, rekordně nízký počet nehod byl hlášen i za celý loňský rok, bylo jich 50. Obvykle se nejvíce leteckých neštěstí stane v létě, kdy vrcholí sezona sportovního létání. Nárůst zájmu o létání je podle Štrůbla znát i na letošních statistikách za duben, kdy slunečné počasí vystřídalo dlouhotrvající zimu a s ní spojené špatné podmínky pro létání malých letadel.
Nevhodné počasí k létání bylo podle něj i jednou z příčin smrtelné nehody práškovacího letadla na Chrudimsku u obce Srbce, kdy se pilot při zhoršujícím se počasí pokoušel dokončit posyp pole a ve špatné viditelnosti narazil do vrcholků stromů. Při pitvě mu navíc byl údajně zjištěn v krvi alkohol, dodal Štrůbl.
Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod funguje od roku 2003, kdy se vyšetřování nehod oddělilo od Úřadu pro civilní letectví. Kromě zjišťování příčin havárií se zabývá vypracováním závěrů a bezpečnostních doporučení k předcházení leteckým nehodám.