Vybrané pojistné v povinném ručení, respektive jeho průměrná cena, letos podle něj ještě mírně klesne. "Přestože u hlavních hráčů na trhu převládl zdravý názor, že profitabilita toho pojištění se přiblížila dnu a ceny nemohou dále padat, někteří pojistitelé jsou ve snaze o vyšší podíl na trhu ochotni nastavit dumpingové ceny," dodal Strnad.
Nejzávažnější je prý situace v pojištění flotil. U dopravců jsou ceny povinného ručení natolik nedostatečné, že kdyby je pojišťovny navýšily na udržitelnou úroveň, ohrozí to celý byznys. "Jestliže průměrná cena pojistky byla třeba 30.000 Kč, správná cena by měla být u 50.000 Kč. Náprava sazeb tam bude trvat delší dobu," podotkl.
Pozitivní signál je, že loni ukončila činnost v ČR pojišťovna Direct. "Klienti tak pochopili, že i renomovaná instituce může zavřít, když provozuje povinné ručení či havarijní pojištění s dlouhodobě neudržitelnými sazbami," uvedl. Na trhu je ale prý stále zahraniční pojišťovna, která pojištění drží na neprofitabilní úrovni.
Růst trhu očekává Strnad pouze v pojištění domů a domácností, kde se zvyšuje počet pojištěných rizik. Podrobnější mapy umožní více rozlišovat klienty podle rizika povodně a záplavy, změny cen ale půjdou oběma směry. V pojištění průmyslu a podnikatelů se díky velké konkurenci dostaly sazby také níže, takže muselo dojít k jejich korekci. "Ta by ale měla být vyšší, a to především v pojištění odpovědnosti," poznamenal. Příkladem je pojištění odpovědnosti zdravotnických zařízení, kde by sazba měla být vyšší v řádu stovek procent.
Strnad míní, že trendem pojišťovnictví v následujících letech bude rozšiřování různých asistenčních služeb do dalších pojištění. Příkladem je služba Allianz v havarijním pojištění Šestý smysl. Takovéto služby se musí posouvat do domácností, kde bude systém pojištění navázán na alarmy, aby pojišťovna mohla zasáhnout v případě nějaké události. "Hudbou budoucnosti je telematická jednotka, kterou má klient u sebe, na níž pojišťovna zareaguje a zařídí jeho záchranu," vysvětlil.
V budoucnu musí podle něj dojít také k oživení poptávky po přímých distribučních kanálech, tedy pojištění přes telefon či internet. Její propad nastal kvůli odchodu pojišťovny Direct, která se na prodej pojištění prostřednictvím těchto kanálů specializovala. Pokles nastal i u internetových srovnávačů, jejichž objektivita porovnání je podle Strnada velmi sporná. Pojistné podmínky a rozsah připojištění se totiž u produktů každé pojišťovny liší.
Tuzemské pojišťovny vybraly v roce 2012 na pojistném 115,5 miliardy korun, což bylo meziročně o 0,1 procenta méně. Zatímco životní pojištění vzrostlo v roce 2012 o 1,9 procenta na 47,4 miliardy Kč, neživotní kleslo o 1,4 procenta na 68,1 miliardy korun.