Boeing začal instalovat nové baterie do letadel Dreamliner

22.04.2013 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


perex-img Zdroj: Finance.cz

New York 22. dubna (ČTK) - Americký výrobce letadel Boeing dnes zahájil instalace nových systémů ochrany baterií do letounů 787 Dreamliner. Začal s tím v Japonsku u pěti strojů tamní letecké společnosti All Nippon Airways (ANA), které dodal tento model jako první. První Dreamlinery budou podle firmy připraveny do běžného provozu zhruba za týden, předtím ale musejí jejich provozovatelé opravená letadla důkladně odzkoušet.

Týmy inženýrů Boeingu nyní pracují na letadlech ANA na čtyřech letištích v Japonsku, uvedl mluvčí firmy. Od poloviny ledna stroje Dreamliner s cestujícími nelétají kvůli několika případům přehřátí baterií a jejich vznícení.

Americký Federální účad pro letectví (FAA) v pátek schválil u letounů Boeing 787 Dreamliner nový systém ochrany baterií před vznícením. To byl zásadní krok k umožněním návratu nové vlajkové lodi výrobce letecké techniky ke komerčním letům. Odstavení Dreamlinerů stálo Boeing už kolem 600 milionů dolarů (11,9 miliardy Kč).

FAA v polovině ledna po sérii incidentů s poruchou baterií zakázal provoz všech padesáti letounů Boeing 787 Dreamliner na světě. Úřad nyní schválil podrobný návrh změn, což umožnilo Boeingu vypracovat harmonogram oprav pěti desítek letadel vlastněných osmi leteckými společnostmi ve světě.

ANA má 17 Dreamlinerů a je jejich největším provozovatelem na světě. Dalších sedm nejmodernějších letounů Boeingu vlastní místní konkurent Japan Airlines, po šesti mají americká United Airlines a Air India. V Evropě je zatím jedinou společností, která provozuje Dreamliner, polská LOT.

ANA na květen plánuje s opravenými letadly 100 až 200 okružních zkušebních letů. Od června počítá s jejich vrácením na linky, řekl minulý týden agentuře Reuters zdroj informovaný o záměrech společnosti.

Dreamliner je považován za nejmodernější dopravní letadlo na světě. Použití polymerů vyztužených uhlíkovými vlákny výrazně snížilo hmotnost stroje, který je i díky novým motorům zhruba o pětinu úspornější než jiná podobně velká letadla. Problém ale představují moderní lithium-iontové baterie, které jsou sice schopny uchovat větší objem energie, hrozí jim ale příliš rychlé vybití a vzplanutí.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK