Škoda letos postupně uvádí na trh varianty nové Octavie. Po provedení liftback následuje v květnu kombi, v červnu přijde čtyřkolka a v červenci automobilka představí nejsportovnější variantu RS. Na podzim bude na řadě pohon na zemní plyn. Právě postupný náběh nové generace zapříčinil pokles dodávek zákazníkům v prvním čtvrtletí o devět procent na 220.400 vozů.
Pohon 4x4 má u Octavie tradici od roku 1999. Loni tvořila varianta s pohonem všech kol téměř pětinu ze 124.500 prodaných vozů Octavia Combi. V některých zemích je ale podíl čtyřkolek výrazně vyšší. Například ve Švýcarsku se 55 procent zákazníků modelu Octavia Combi rozhodne pro variantu 4×4, v Rakousku je to 41 procent a v Norsku 61 procent. Ve Švédsku a v Rusku více než třetina.
Octavia Combi 4x4 bude stát od 569.900 Kč. Cenový rozdíl mezi stejně vybavenými vozy s pohonem 4x2 a 4x4 se snížil z 67.000 Kč u předchozí generace na 55.000 korun. Bude k dostání s dieselovými motory 1,6 a 2,0 TDI a s benzinovou variantou 1,8 TSI.
Přiřaditelný pohon všech kol obstarává mezinápravová spojka Haldex 5. generace. Za běžných provozních podmínek pohání systém primárně přední kola. V případě potřeby je pohon zadních kol na základě údajů z řídící jednotky připojen během několika milisekund, takže ztráta trakce je téměř vyloučena. Samotné rozdělení hnacích sil mezi nápravy závisí na aktuální situaci. Míra přenosu síly je ovlivňována variabilním přítlakem hydrauliky na sadu spojkových lamel.
Automobilka aktuálně vyrábí s pohonem 4x4 čtyři modely. Vedle Octavie Combi je to Yeti, Superb a Superb Combi. Tradice vozů Škoda s pohonem obou náprav sahá až k modelu Superb 3000, postaveném ve čtyřicátých letech 20. století.
Nová Octavia Combi, stejně jako její sourozenec s karoserií liftback, sjíždí z linky v Mladé Boleslavi, kde je hlavní závod Škody. Od poloviny roku 2013 se výroba nové generace modelu Octavia rozjede také v Rusku. V roce 2014 je plánováno uvedení vozu Octavia na trh v Číně.
jsa ank