V porovnání s výsledky za loňský rok, kdy došlo k poklesu o 0,1 %, je patrné mírné oživení trhu způsobené především růstem pojistného v rámci pojištění vozidel.
- celkové předepsané pojistné narostlo o 135 mil. Kč
- po téměř 4 letech setrvalého poklesu se zvýšil předpis havarijního pojištění o 0,3 %
- průměrné pojistné na jednu smlouvu životního pojištění narostlo o 3,4 %
Neživotní pojištění stále meziročně mírně ztrácí. Předepsané pojistné oproti předchozímu období oslabilo o 0,4 %. „Tento výsledek je pro nás vlastně relativně dobrou zprávou. Ve srovnání s loňským rokem představuje zpomalení poklesu předepsaného pojistného, a to o jeden procentní bod,“ upozorňuje výkonný ředitel ČAP Tomáš Síkora a doplňuje: „Zejména snížení předpisu o 2,4 % u povinného ručení znamená pokračování nezbytné změny trendu započaté již v roce 2012, kdy tato oblast pojištění propadla o více než 5 %.“ Stejně tak předpis havarijního pojištění narostl o 0,3 %, což je také pozitivní změna ve srovnání s výsledkem 2,1% poklesu za celý rok 2012.
Naopak vývoj v oblasti podnikatelských pojištění se po předchozím zpomalování dynamiky růstu dostává z bodu stagnace do záporných hodnot a předepsané pojistné pokleslo o 0,2 %.
Životní pojištění roste srovnatelně jako v předchozím roce (+1,8 %). Posiluje význam smluv s běžně placeným pojistným (+1,7 %), které se na celkovém předpisu životního pojištění podílí částkou téměř 11 mld. Kč z celkové výše 11,6 miliardy korun. „Nadále však klesá množství uzavřených smluv životního pojištění. Přestože se průměrná výše pojistného na jednu pojistnou smlouvu stále zvyšuje, celkový počet smluv meziročně klesl o dalších 100 tisíc. Od konce roku 2009 jich ubylo na našem trhu o 554 tisíc,“ komentuje situaci Tomáš Síkora. Oproti stejnému období loňského roku se výrazně zvýšila aktivita pojišťoven mimo území ČR (v rámci volného pohybu zboží a služeb EU). Předepsané pojistné uzavřené na cizích trzích dosáhlo 778 milionů korun a v 1. čtvrtletí letošního roku se zvýšilo o téměř 90 %. „Je logické, že pojistitelé při omezených možnostech růstu na domácím trhu vyhledávají další příležitosti i na zahraničních trzích,“ uzavírá Tomáš Síkora.