"Problém byl spíše na ruské straně. Obávali se zdrojů ze zahraničí kvůli kurzovým rozdílům. Určitou roli hrály výkyvy ceny plynu," uvedl Štefl. Do projektu je zapojen klub českých bank pod vedení České exportní banky, která jedná s ruskými partnery. Podle Štefla se definitivní podoba financování potáhne ještě asi půl roku.
"Je podstatné, aby byla dána garance ze strany Ruské federace případně gubernií, kterých se projekt týká. Jde o garance a zástavy vůči projektovým zdrojům," uvedl Štefl.
V současné době zatím řeší projektanti na obou stranách podobu stavby. První zemní práce jsou plánované na podzim. V létě na Sibiři není možné stavět kvůli rozbahněnému terénu. Výstavba je plánována na čtyři roky, financování na více než deset let. Česká strana má postavit v Rusku asi 400 kilometrů železničních tratí. OHL ŽS chce využít znalostí svých kolegů z mateřské španělské OHL z prací v Kanadě.
Projekt je jedním z největších, které české firmy v Rusku získaly. Rámcovou smlouvu podepsali zástupci OHL ŽS a Jamalské železniční společnosti předloni v prosinci v Praze při návštěvě Dmitrije Medveděva.
Cílem projektu je postavit železnici v místech, kde jsou bohatá rudná naleziště. Železnice se má stavět i tam, kde byly v minulosti gulagy a kde jsou nepoužívané tratě, které stavěli vězni z dob komunismu. OHL ŽS plánuje, že zachované náspy tratí využije.
Na projektu se podílí i ruské státní železnice nebo Gazprom.