Rychlíky si u drah objednává ministerstvo dopravy, zatímco kraj domlouvá regionální vlakové spoje, jejichž ztráty také hradí dopravcům.
O změnách u rychlíků podle Joukla zatím vedení Kraje Vysočina nedostalo oficiální vyrozumění; první informaci má od úterý. "Deset rychlíků, které jedou přes Vysočinu, je buď zrušeno, nebo tam mají částečné omezení," řekl Joukl. Počty kilometrů dálkové vlakové dopravy vedoucí krajem se tak prý sníží o 13 procent na 1,277 milionu.
Na rušené rychlíky ale navazují regionální vlaky a autobusy. "Takže to budou vlaky, které v časové poloze budou jezdit odnikud nikam. Dá se předpokládat, že budou nevytížené a příští rok budou navržené na zrušení," uvedl Joukl. Redukci rychlíků označil za nekoncepční krok, který se dotkne již připraveného vlakového jízdního řádu na příští rok. Kraji vadí i to, že ministerstvo dopravy přistupuje k omezení rychlíků v době, kdy byla zahájena oprava dálnice D1, která potrvá několik let. "České dráhy si dají reklamu na Express D1 a začnou vysvětlovat, jak by se mělo jezdit vlakem, a na druhou stranu 13 procent rychlíků zruší," uvedl náměstek.
Redukce se má podle údajů kraje týkat rychlíků mezi Havlíčkovým Brodem a Brnem, Havlíčkovým Brodem, Jihlavou a Jindřichovým Hradcem, mezi Českými Budějovicemi a Jihlavou a také mezi Jihlavou a Brnem.
S novým jízdním řádem platným od loňského 9. prosince už přišel Kraj Vysočina o rychlík z Prahy, který po většinu dnů v týdnu končí ve středočeské Čáslavi. Regionální vlaky v období platnosti nynějšího jízdního řádu najedou na Vysočině dohromady 3,92 milionu kilometrů. České dráhy v tomto kraji denně v průměru vypravují 341 regionálních vlaků.
Věra Stejskalová dr