MPO chce zavést ohlašovací povinnost pro předváděcí akce

16.05.2013 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 16. května (ČTK) - Pořadatelé předváděcích akcí mají mít nově povinnost hlásit dopředu České obchodní inspekci (ČOI) podrobnosti o svých prodejních akcích. Senioři, kteří se stali obětí podvodných praktik těchto prodejců, se také budou moci obrátit na systém "Spotřebitelského ombudsmana". Na podzim by také měl vstoupit v účinnost zákaz řetězení živností. Navrhuje to ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO), které tak chce omezit nekalé praktiky při předváděcích akcích. Na tiskové konferenci to dnes oznámil ministr Martin Kuba.

"Připravili jsme opatření, která mají okrádání spotřebitelů zabránit. Společným postupem MPO, kontrolních orgánů a spotřebitelských organizací tak zamezíme poškozování zákazníků," uvedl Kuba.

Firmy i jednotlivci, kteří předváděcí akce pořádají, budou mít nově ohlašovací povinnost. Podle navržené novely zákona o ochraně spotřebitele bude každý prodejce povinen ohlásit ČOI 15 pracovních dnů před konáním prodejní akce adresu a místo, kde bude akce uskutečněna, datum, časový harmonogram a předmět akce.

Součástí ohlašovací povinnosti budou také údaje o organizátorovi. Stejné údaje bude muset pořadatel také uvést v nabídce k účasti, kterou rozešle spotřebitelům. Prodejce také bude muset konkretizovat jaké zboží či služby bude na akci nabízet. Za porušení těchto povinností bude prodávajícímu hrozit pokuta.

MPO chce také vytvořit systém "Spotřebitelského ombudsmana", podílet se na něm má 227 obecních úřadů a ministerstvem finančně podporované nevládní spotřebitelské organizace. Lidé, kteří doplatili na účast na předváděcích akcích, se budou moci obrátit na živnostenský úřad, kde dostanou informace o možnostech dalšího postupu. Získají tam například formuláře pro odstoupení smlouvy. Legislativní úpravy zákazu řetězení živností a ohlašovací povinnosti by měly podle MPO nabýt účinnosti na podzim.

Firem, které oslovují zejména důchodce s předváděcími akcemi, je v ČR asi 500. Tyto akce fungují v Česku sice 20 let, ale agresivita se k nim přidala až v posledních sedmi letech a stále se stupňuje. Už několik týdnů se také objevují po celé zemi podpisové archy "Petice proti šmejdům". Organizátorům petice se například nelíbí, že ČOI nemá možnost pořizovat audiovizuální záznam přímo v sálech a že bez policie tam její inspektoři nesmí.

ČOI uložila v letošním prvním čtvrtletí za použití nekalých obchodních praktik na předváděcích akcích pořádajícím firmám pokuty za 5,4 milionu korun. Porušení zákona zjistila v 81 procentech případů.

"Nekalých obchodních praktik na předváděcích akcích, včetně agresivních, přibylo," uvedl v dubnu ústřední ředitel ČOI Vladimír Velčovský. Nejvyšší pokutu, 1,8 milionu korun, dostala Česká reklamní společnost. Celkem inspektoři v prvním kvartále roku provedli 113 kontrol, porušení předpisů zjistili v 92 případech. ČOI provinilcům uložila celkem 37 pokut.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK