Návštěvnost nákupních center v prvním čtvrtletí roku klesla meziročně o 2,1 procenta, největší pokles zaznamenaly obchodní parky na Moravě. Mohou za to především slabé první dva měsíce, kdy návštěvnost meziročně poklesla o 2,9 procenta respektive 5,1 procenta.
S poklesem návštěvnosti se potýkala zejména menší centra, a to o 4,2 procenta. Velké shopping parky ztratily v prvním čtvrtletí 0,7 procenta návštěvníků. Složitá ekonomická situace tak vedla na začátku roku české domácnosti k obezřetnějšímu nákupnímu chování.
"Zdá se, že negativní začátek roku byl, bohužel, ovlivněn nejen nepříznivým počasím, ale taktéž srovnáním s výsledky minulého roku, který byl v prvních měsících naopak velice úspěšný. Doufejme, že započatý pozitivní trend v měsících březnu a dubnu vydrží i do dalších měsíců," uvedl předseda českého výboru ICSC Jan Kubíček.
V uplynulých letech Češi mírně omezili návštěvy nákupních center - v roce 2011 meziročně o 1,1 procenta, loni pak o dalších 1,6 procenta. Ve vývoji návštěvnosti jsou ale značné regionální rozdíly. Nejvíce ztratila moravská centra, pokles se naopak prakticky nedotkl Prahy.
Index návštěvnosti nákupních center vydává ICSC ve spolupráci s auditorskou společnosti PricewaterhouseCooppers. V současnosti je do sběru dat zapojeno 25 nákupních center z celé České republiky reprezentujících již více jak polovinu trhu.