Nová přeshraniční silnice pomůže na severu tranzitní dopravě

01.06.2013 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Hrádek nad Nisou (Liberecko)/Žitava (Německo) 1. června (ČTK) - Mezinárodní silnici, která umožní rychlé spojení mezi Českou republikou, Polskem a Německem, otevřeli dnes v Euroregionu Nisa. Urychlí zejména tranzitní dopravu a hojně ji budou zřejmě využívat i kamiony. Úsek dlouhý 4,3 kilometru vede z Hrádku nad Nisou na Liberecku přes Polsko do německé Žitavy. O lepší spojení usilovali starostové všech tří zemí přes 20 let.

"Nová silnice vytváří šanci na hospodářský rozvoj tohoto regionu," uvedl vícemaršálek polského Dolního Slezska Jerzy Luzniak.

Hejtman Libereckého kraje a bývalý starosta Hrádku Martin Půta si od nové silnice slibuje nová pracovní místa a příchod nových investorů. "V průmyslové zóně v Hrádku funguje od minulého roku nová firma na výrobu dětských plen, která sem přišla právě proto, že tady bude nové silniční spojení, a která už dnes zaměstnává 150 lidí. Vím o řadě dalších jednání s investory," nastínil.

Silnice bude sloužit zejména k přeshraniční tranzitní dopravě. "Ušetří se asi deset minut, když se nebude muset projíždět centrem Žitavy," zmínil hejtman. Za běžnými nákupy do německého městečka se ale lidem z Čech stále vyplatí jezdit po staré silnici.

Nové přeshraniční spojení zřejmě budou ve větší míře využívat řidiči kamionů. "Je to první přímé spojení Liberce s Německem bez omezení tonáže, to znamená, že nebudou muset kamiony jezdit přes rumburský výběžek, kde je poměrně vysoké převýšení," podotkl hejtman.

Výstavbu silnice Trojzemím zahájili 1. května 2004 u příležitosti vstupu do Evropské unie český, polský a německý premiér. Podle původních plánů měla být dokončena už v závěru roku 2007. Stavbu ale dlouho brzdila polská strana, která se obávala, že otevření nové přeshraniční spojky způsobí odliv zákazníků polských přístavů. Stavba na polské straně se proto několikrát posouvala.

Prioritou byl celý projekt zejména pro německou stranu, umožní totiž region napojit na německou dálnici A4. I proto se Němci rozhodli na výstavbu komunikace na polské straně významně přispět. Na stavbu hraničního mostu a zhruba 4,3 kilometru dlouhé silnice poskytli 13 milionů eur (340 milionů Kč), dalších 2,5 milionu eur (65 mil.Kč) přidalo Česko.

Práce na lepším přeshraničním silničním spojení ale ještě neskončily. Podle ministerského předsedy Saska Stanislava Tillicha by do konce roku měli dnes otevřenou silnici napojit na komunikaci B178 vedoucí do Hermhutu. Také v Česku budou muset kamiony jezdit až do podzimu od hranic po staré silnici I/35 s mnoha serpentinami, protože dokončení přeložky z Hrádku nad Nisou do Bílého Kostela zpozdil spor s restituentkou. Motoristé se po nové silnici svezou ještě letos, vodorovné značení se ale bude dokončovat až na jaře 2014. "To bude faktické dokončení tohoto průtahu," konstatoval Půta.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK