Vlivem rostoucího zadlužení vyspělých zemí světa se v posledních letech zvyšovalo daňové zatížení. Přímé daně (daň z příjmu fyzických i právnických osob) jsou oproti nepřímým daním méně náchylné ke zvyšování daňových sazeb. Vyšší přímé daně totiž mají větší negativní dopad na domácí ekonomiku a zhoršují firemní prostředí více než majetkové daně nebo nepřímé daně (např. spotřební daň).
Přesto v posledních letech došlo ke zvýšení i nepřímých daní. Např. Slovensko od letošního roku upustilo od jednotné 19% sazby daně z příjmu. Sazba daně z příjmu právnických osob se jednorázově zvýšila o 4 % na 23 %.
Čtěte také
Podpora v nezaměstnanosti v zemích OECDEU: Jak se mění sazby daní z příjmů?
Kde jsou v EU nejvyšší a nejnižší daně?
Byznysu prospívají nízké daně
Když se daří domácím společnostem a firmám, tak na tom profituje i domácí ekonomika. Zvyšuje se zaměstnanost, státní pokladna ušetří na státních dávkách a zvyšuje se životní úroveň občanů. Při dobré ekonomické výkonnosti je výnos z daní vyšší i při nižších sazbách daně. A naopak samotné vysoké sazby daně nejsou zárukou vyššího daňového výnosu. Rozhodující je kondice domácí ekonomiky. Daňová politika je velmi významná a lze pomocí daňových podmínek výrazně ovlivňovat národní ekonomiku.
Vývoj sazby daně v Česku
Sazba daně z příjmu právnických osob v Česku postupem let postupně klesala až na současných 19 %. Z členských zemí OECD je tak sazba daně z příjmu právnických osob jedna z nejnižších. V přiložené tabulce máme uvedenu sazbu daně z příjmu právnických letech od roku 1999 po rok 2013.
Sazba daně z příjmu právnických osob v Česku v letech 1999 až 2013
Rok |
Sazba daně (v %) |
Rok |
Sazba daně (v %) |
---|---|---|---|
2000 |
31 % |
2007 |
24 % |
2001 |
31 % |
2008 |
21 % |
2002 |
31 % |
2009 |
20 % |
2003 |
31 % |
2010 |
19 % |
2004 |
31 % |
2011 |
19 % |
2005 |
26 % |
2012 |
19 % |
2006 |
24 % |
2013 |
19 % |
Právnické osoby odvádí v Česku pouze centrální daň z příjmu právnických osob. V některých členských zemích OECD se odvádí i místní sazba daně z příjmu právnických osob. Pro mezinárodní porovnání je samozřejmě rozhodující kombinovaná sazba daně (centrální sazba daně + místní sazba daně), proto máme v přiložené tabulce uvedenu centrální sazbu daně z příjmu právnických osob v členských zemích OECD za rok 2013.
Např. v USA je centrální sazba daně 35 %, ale vlivem místních daní je průměrná kombinovaná sazba daně přes 39 %. Nejvyšší kombinovaná sazba daně je v USA (39,1 %), Japonsku (37,0 %), Francii (34,4 %) a Belgii (34 %). Nejnižší kombinovaná sazba daně je v Irsku (12,5 %), Slovinsku (17 %), Polsku, Česku a Maďarsku (19 %).
Nižší sazba daně
Význam malých firem ve světě z pohledu vytváření nových pracovních míst rok od roku stoupá. Malé firmy do deseti zaměstnanců jsou velmi flexibilní. Nižší zdanění a zjednodušení administrativy pro menší společnosti je šancí, jak je podporovat. Možností je několik: nižší počáteční kapitál pro založení s. r. o, snížení veškeré povinné administrativy upravující podnikání až po zavedení nižší sazby daně z příjmu právnických osob pro menší společnosti splňující zákonné podmínky. V některých členských zemích OECD existuje více sazeb daně z příjmu právnických osob. Do určitého obratu, zisku nebo počtu zaměstnanců je nižší sazba daně, při překročení je vyšší sazba daně.
Zeměmi, kde mohou při splnění zákonných podmínek využít nižší sazbu daně, jsou např.: Korea (11 %), Francie (15 %), Kanada (15,3 %), Velká Británie (20 %), Nizozemí (20 %), USA (20,1 %), Japonsko (22,9 %), Belgie (25 %), Španělsko (25 %).
Slovensko zvýšilo sazbu daně o 4 %
Přestože u sazby daně z příjmu právnických osob dochází k měně změnám než u nepřímých daní (především DPH), tak pro rok 2013 se změnila kombinovaná sazba daně z příjmu právnických osob hned v několika členských zemích OECD.
Ke zvýšení došlo v Řecku (o 6 %, z 20 % na 26 %), na Slovensku (o 4 %, z 19 % na 23 %), Lucembursku (o 0,4 %, z 28,8 % a 29,2 %).
Naopak některé členské země OECD sazbu daně z příjmu právnických osob snížily, nejvíce Švédsko (o 4,3 %, z 26,3 % na 22 %), Slovinsko (o 3 %, z 20 % na 17 %), Japonsko (o 2,5 %, z 39,5 % na 37 %), Velká Británie (o 1,0 %, z 23 % na 22 %).
Kombinovaná sazba daně z příjmu právnických osob (pro rok 2013 v zemích OECD, v %)
Země
|
Sazba daně
|
---|---|
Irsko |
12,5 |
Slovinsko |
17,0 |
Polsko |
19,0 |
Česko |
19,0 |
Maďarsko |
19,0 |
Island |
20,0 |
Chile |
20,0 |
Turecko |
20,0 |
Estonsko |
21,0 |
Švýcarsko |
21,1 |
Švédsko |
22,0 |
Slovensko |
23,0 |
Velká Británie |
23,0 |
Korea |
24,2 |
Finsko |
24,5 |
Rakousko |
25,0 |
Dánsko |
25,0 |
Izrael |
25,0 |
Nizozemí |
25,0 |
Řecko |
26,0 |
Kanada |
26,1 |
Itálie |
27,5 |
Norsko |
28,0 |
Nový Zéland |
28,0 |
Lucembursko |
29,2 |
Mexiko |
30,0 |
Austrálie |
30,0 |
Španělsko |
30,0 |
Německo |
30,2 |
Portugalsko |
31,5 |
Belgie |
34,0 |
Francie |
34,4 |
Japonsko |
37,0 |
USA |
39,1 |
Pramen: OECD: Tax Database, PART II. Taxation of Corporate Income (2013)