Musí však jít o naléhavé situace, kdy hrozí další škody na majetku či zdraví. "Krajně naléhavým případem bude určitě oprava budovy, které hrozí zřícení, nebo most před spadnutím. Anebo stržená příjezdová cesta k vesnici či městské části, kam nevede jiná komunikace," vysvětlil Langr. Urychlení zakázek umožní také vládou vyhlášený nouzový stav. Během něj mohou obce zadávat práce související s nápravou škod rychleji.
Upozorňuje však, že v případech, kdy zadavatel plánoval opravu domu, a tento dům nebyl zasažen povodní nebo byl zasažen, ale nemá to zásadní vliv na jeho statiku a obyvatelnost, nejde o krajně naléhavý případ. "A nebude tak například chápán ani nákup počítačů do kanceláří," upozornil Langr.
Pokud hodnoty přesahují jeden milion korun u dodávek a služeb a tři miliony u stavebních prací, mohou zadavatelé aplikovat režim jednacího řízení bez uveřejnění. V něm mohou zakázku vysoutěžit o několik měsíců dříve. Dále není nutné ustanovit žádnou komisi, může rozhodnout jediná osoba, například pouze starosta. Odpadá i povinnost zveřejnit zahájení zadávacího řízení ve věstníku veřejných zakázek, zde stačí uveřejnit až výsledek.
"Zadavatele tedy nezdržuje zdlouhavá administrativa a nemusí se bát, že celý proces zadání bude zbrzděn námitkami. Díky tomu se řízení znatelně urychlí, v porovnání se zjednodušeným podlimitním řízení minimálně o měsíc, v případě větších finančních limitů, kdy je povinnost zadávat formou otevřeného nadlimitního řízení, minimálně o tři měsíce," prohlásil Langr s tím, že zvláštní režim zadání se nemusejí bát využít ani zadavatelé, kteří mají povinnost využívat e-tržiště, výjimka platí i pro ně.
I v těchto případech ale zadavatelé musí dodržovat jistá pravidla, aby nebyli zpětně napadeni a nedostali se k řízení před Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Neměli by nakupovat za zvláštně nevýhodných podmínek a měli by alespoň provést průzkum trhu, na základě kterého stanoví předpokládanou cenu. Měli by nakupovat za ceny v době a místě obvyklé. A určitě by neměli tohoto stavu využít pro zakázky, které už nějakou dobu plánovali. "Podmínkou je také časové hledisko, tedy že realizace jednacího řízení je natolik akutní, že nelze čekat na provedení řádného, například otevřeného podlimitního řízení. V případě velkých investic by tedy měli zadavatelé zvážit, zda by nebylo přínosnější aktuální stav ´zafixovat´ a zadat zakázku v klasickém řízení," upozornila právnička společnosti Otidea Lucie Žilková.
Výjimka se ale nevztahuje na případy, kdy hodnoty nedosahují limitu u dodávek a služeb jednoho milionu a u stavebních zakázek tří milionů. Jde o realizaci zakázky malého rozsahu, ve které se postupuje podle interních směrnic mimo režim zákona.