"V minulosti jsme se při podobných kalamitách setkali s případy, kdy se klienti snažili sjednat pojištění v podstatě v době, kdy voda překročila práh jejich domu. Proto jsme se rozhodli toto opatření přijmout a riziko povodně a záplavy prozatím nesjednávat," řekl ČTK mluvčí Kooperativy Milan Káňa. "Je to standardní krok vedoucí k eliminaci podvodů," doplnil mluvčí Allianz Václav Bálek. Ke klientům je ale podle něj potřeba přistupovat individuálně, takže nemovitosti neohrožené povodní se standardně pojišťují.
Česká pojišťovna standardně uplatňuje u majetkového pojištění tzv. karenční dobu. To je doba, kdy je vyloučeno plnění z rizika povodně a záplavy. Ostatní rizika, jako například odcizení či vandalismus, jsou však pojištěním kryta. U ČP je tato karenční lhůta desetidenní. Jde o opatření proti zneužívání pojištění, které minimalizuje riziko dopadu sjednávání účelových pojištění již zaplavených domů a domácností, upozornil Jan Marek z tiskového oddělení ČP.
UNIQA má ve smlouvách na povodně a záplavy karenční lhůtu 28 dnů. Nelze tedy uzavřít pojištění účelově nyní s úmyslem řešit touto cestou současnou velkou vodu, podotkla mluvčí pojišťovny Eva Svobodová.
"Momentálně je velmi obtížné najít pojišťovnu, která na pojištění povodně přistoupí. Některé mají plošně zakázáno ve všech oblastech. Samozřejmě pokud se nemovitost nachází v zátopové oblasti, je prakticky nepojistitelná," řekl ČTK šéf marketingu makléřské společnosti Gepard Finance Jiří Hlinka. Občas nyní prý zaznamenává i problémy s čerpáním hypotéky. Banky si prý začínají rozmýšlet, zda nemovitost není zaplavená.
Banky ale tvrdí, že prodeje hypoték nejsou povodněmi nijak ovlivněny. "Vývoj prodeje hypoték se tento týden navzdory povodni vyvíjí zcela standardním způsobem," uvedla mluvčí Hypoteční banky Kateřina Krásová. Zájem klientů o hypotéky je i v posledních dnech podle České spořitelny velký, zejména díky nízkým úrokovým sazbám a příznivým cenám nemovitostí. "Nemovitost musí být pojištěna, pojištění proti riziku záplavy či povodně vyžadujeme pouze tehdy, je-li toto riziko přítomno," řekla ředitelka úseku řízení retailových produktů České spořitelny Věra Jančová.