Důvodem zpoždění liberalizace rychlíkové dopravy na železnici byly mimo jiné problémy kolem prvního nabídkového řízení na trati Ostrava-Olomouc, které muselo ministerstvo po vyřazení jednoho ze dvou uchazečů zrušit. Proces ovlivnilo i dlouhé šetření ze strany Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
"Protože tento úřad neshledal v nastavení zadávacích podmínek žádná zásadní pochybení, považuje ministerstvo dopravy za vhodné pokračovat v dalším procesu otevírání trhu s určitými korekcemi dosud schváleného časového plánu dalších nabídkových řízení," uvedl Neřold.
Nabídky na vstup na prvních pět tratí budou moci dopravci předkládat v první polovině příštího roku. Vedle tratí Praha-Cheb a Praha-Děčín má jít o úseky Plzeň-Most, Liberec-Pardubice a Liberec-Ústí nad Labem. První soukromé firmy by se na tratích měly objevit na přelomu let 2014 a 2015.
Na pozdější dobu se posunou nabídky na trati Praha-Olomouc-Žilina/Luhačovice. Důvodem je dosud nestabilní situace na trati Praha-Ostrava, kde již soutěží tři dopravci a podle MD existuje příliš vysoké riziko kolísání přepravních objemů a tedy i výnosů.