"Dokážeme ovlivnit asi 50 procent ceny soutěžením indexu a optimalizací nákupu. Zbytek ceny je dán legislativou, a to neovlivníme," uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík. Konečnou cenu elektřiny stanoví vývoj na energetické burze, dopravce tak soutěží pouze výši poplatku za poskytnuté služby spojené s dodávkou elektřiny. Ta by podle mluvčího měla být o 1,7 procenta nižší než v letošním roce.
České dráhy nakupují elektrickou energii přímo od výrobce od roku 2008, kdy přestaly elektřinu odebírat od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která v Česku železniční síť spravuje a jednotlivým dopravcům na ni přiděluje dopravní kapacitu.
Důvodem pro vynechání SŽDC z prodejního řetězce byly spory o cenu elektřiny. Tu SŽDC nakoupila před ekonomickou krizí před čtyřmi lety na tříleté období za nevýhodně vysoké ceny, které následně začaly klesat. České dráhy a jejich dceřiná firma ČD Cargo odmítly drahou elektřinu od SŽDC odebírat a vypověděly správci kolejí smlouvu.
Kvůli neodebrané elektřině se správa železnic soudí s dodavatelskou společností ČEZ. Ta správce kolejí zažalovala celkem dvakrát o náhradu škody v letech 2010 a 2011. Za první rok požadují energetické závody 805 milionů korun a za druhý 857 milionů korun. V obou sporech zatím není rozhodnuto.