Místo dosavadní jednokolejné tratě vznikly koleje dvě, stavebníci vybudovali i nové tunely. Stanice vybavili novými nástupišti s mimoúrovňovým přístupem a moderním informačním systémem, rozhlasem, přístřešky a dalšími prvky. V zastavěných územích postavili protihlukové stěny. Práce začaly v srpnu 2009 a letos se dokončovaly, vyklízelo se staveniště nebo ověřovala účinnost protihlukových opatření. Projektovaná rychlost 160 kilometrů v hodině byla na trati zavedena 5. dubna po úspěšné pantografové zkoušce.
Stavba je součástí koridorové trati Děčín - Praha - Tábor - České Budějovice. Podle náměstka pro modernizaci dráhy Petra Šlegra ze SŽDC se jejím dokončením o něco zkrátí jízdní doba a zvýší komfort pro cestující mezi těmito městy. "Po dokončení celého koridoru by tak měla trvat například cesta z Prahy do Tábora pouhých 63 minut. Až do Českých Budějovic se cestující z Prahy dostane za 92 minut," uvedl Šlegr.
Modernizaci tratě mezi Benešovem a Voticemi z větší části financovala Evropská unie prostřednictvím operačního programu Doprava, maximální schválený finanční příspěvek EU na tento projekt činil přes čtyři miliardy korun. Národní zdroje poskytl Státní fond dopravní infrastruktury. Celkové schválené stavební náklady činily 6,757 miliardy korun.
khj jpt