Norma zejména stanoví, že klient zaplatí při předčasném ukončení smlouvy jen pětinu součtu paušálů, které by zaplatil do konce trvání smlouvy, nebo pětinu sjednaných minimálních částek, které se zavázal provolat. Nyní lidé často musejí doplatit paušály v plné výši.
Senát už nehlasoval o pozměňovacím návrhu ústavně-právního výboru, který například měnil konstrukci pokuty a přidával k ní i cenu za stavbu nebo úpravu sítě, pokud by ji operátor na základě dohody se spotřebitelem v souvislosti se zřízením služby provedl.
Ostře proti novele vystoupila Daniela Filipiová (ODS), podle níž je nepřiměřeným zásahem do soukromoprávních vztahů. Předloze mimo jiné vytýkala, že se týká jednoho segmentu služeb; prý může poškodit zákazníky a může odradit nové poskytovatele telekomunikačních služeb od vstupu na trh. Hlavní předkladatel, poslanec Jan Husák (TOP 09), na to reagoval slovy, že jde o argumenty Asociace provozovatelů mobilních sítí. Senátoři již nehlasovali ani o návrhu Filipiové na zamítnutí normy.
Operátoři budou muset podle předlohy jeden až tři měsíce před prodloužením smlouvy upozornit zákazníka na možnost ukončení závazku. Součástí novely je i úprava uzavírání smluv na dálku a související předávání kompletních smluvních podmínek. Lidé by je měli dostat následně po telefonátu s prodejcem buď v elektronické, nebo listinné formě. Od předání kompletního znění podmínek pak poběží dvoutýdenní lhůta podle občanského zákoníku k odstoupení od smlouvy.
Český telekomunikační úřad návrh jako opatření vedoucí k ochraně spotřebitele uvítal a už dříve sdělil, že jej ve své činnosti plně využije. Operátoři mají k normě naopak výhrady.