O zvýšení slev z 15 na 50 procent s platností od 1. března rozhodl ministr dopravy Zbyněk Stanjura letos v únoru s tím, že omezení nákladů na železniční dopravu má udržet zhruba 30.000 tun zboží na železnici a zabránit jejich přesunu na korby kamionů. To by hrozilo, pokud by ČD Cargo muselo přepravu jednotlivých zásilek zrušit. Podle dopravce je totiž tento druh přeprav dlouhodobě ztrátový a kvůli hospodářské recesi a poklesu přeprav i v oblasti jednokomoditních ucelených vlaků není jak tuto ztrátu dorovnat.
Rozhodnutí Drážního úřadu, které platnost zavedených slev fakticky o rok odsouvá, může ještě zvrátit ministerstvo dopravy, které v řízení funguje jako odvolací orgán. V současnosti běží patnáctidenní lhůta, po kterou se mohou jednotliví účastníci odvolat, doplnil Kodym s tím, že do měsíce pak musí Drážní úřad případ postoupit k přezkoumání ministerstvu dopravy.
Odvolání už v současnosti připravuje Správa železniční dopravní cesty(SŽDC), která v Česku železniční infrastruktur spravuje. "Připravujeme s právníky odvolání protože s některými výroky nesouhlasíme, nebo na ně máme trochu jiný názor," řekl ČTK mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský. Podle správy železnic nejde o zdražování, ale o zlevňování, a tudíž o věc, která podmínky železničních dopravců zlepšuje. Nutnost dodržet roční lhůtu proto nevidí.
Zlevnění poplatků za použití kolejí mělo dopravcům a zejména pak ČD Cargu podle odhadu SŽDC ušetřit 200 až 300 milionů korun, které zároveň měla ze svého rozpočtu pokrýt právě správa železnic. Podle ministra Stanjury měly slevy zároveň povzbudit soukromé společnosti, aby ve větší míře začaly jednotlivé zásilky vozit.
Přeprava jednotlivých zásilek je v podstatě přeprava různého zboží v rámci jednotlivých vlaků. Nejde tedy například o ucelené vlaky převážející jeden druh zboží zejména uhlí, dřeva či jiného materiálu.